Prinsip good governance dan kepuasan masyarakat penerima BLT dengan kualitas pelayanan pemerintah sebagai variabel pemediasi

Authors

  • Miranti Aprilia Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Salatiga
  • Mohammad Rofiuddin Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/jmdb.v3i2.416

Keywords:

Accountability, Transparency, Participation, Responsivenes, Service Quality

Abstract

This research aims to analyze the influence of good governance principles on the satisfaction of BLT recipients affected by COVID-19 in 2020 in Manggihan Village, which is mediated by the quality of government services. The sample used in this research was 93 respondents. The data collection technique is by distributing questionnaires in the form of questions to BLT recipients. The analysis method uses multiple linear regression. The findings show that accountability, transparency, participation, responsiveness, and justice principles significantly affect service quality. The principles of accountability, responsiveness, justice, and service quality also influence community satisfaction, but transparency and participation do not. Meanwhile, with mediating variables, service quality can mediate the influence of accountability, transparency, participation, responsiveness, and justice principles on community satisfaction. 

References

Abidin, Z. (2019). Analisis Penerapan Islamic Good Corporate Governance (IGCG) pada Bank Pembiayaan Rakyat Syariah Hikmah Wakilah Banda Aceh. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 1(2), 192–212. https://doi.org/10.22373/tadabbur.v1i2.16

Amiruddin, & Yarangga, M. M. (2021). Kualitas Pelayanan Alokasi Dana Desa Dalam Meningkatkan Kepuasan Masyarakat Pada Kampung Anjareuw Distrik Samofa Kabupaten Biak Numfor. 1.

Andika, M. A. W., & Sukraaliawan, I. N. (2020). Implementasi Prinsip – Prinsip Good Governance Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik Pada Kantor UPTD Pelayanan Pajak dan Retribusi Daerah Provinsi Bali Di Kabupaten Buleleng. Jurnal Unipas, 12(2), 102–110.

Arniwaty Lamadjido, R., Bahry Noor, N., Anutapura, R., Administrasi dan Kebijakan Kesehatan, B., Unhas, F., & Manajemen Rumah Sakit, B. (2013). Penerapan Prinsip Good Coorporate Governance Terhadap Kepuasan Pasien Di Rsu Anutapura Palu Good Coorporate Governance Principles Analysis To Patient Satisfaction in Rsu Anutapura Palu. Jurnal AKK, 2(2), 1–9.

Arsim. (2017). Pengaruh Pelayanan Administrasi Kependudukan oleh Perangkat Desa Terhadap Kepuasan Masyarakat di Desa Matenggeng Kecamatan Dayeuhluhur Kabupaten Cilacap. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 4(2), 236–245.

Astari, D. W., Noviantani, A., & Simanjuntak, R. (2021). Artikel Penelitian Kepuasan Pasien terhadap Mutu Pelayanan Keperawatan di Era Pandemi Covid-19 di Rumah Sakit Mata Cicendo. 03, 34–38.

Azimah, R. N., Khasanah, I. N., Pratama, R., Azizah, Z., Febrianto, W., & Purnomo, S. R. S. (2020). Analisis Dampak Covid-19 Terhadap Sosial Ekonomi Pedagang Di Pasar Klaten Dan Wonogiri. EMPATI: Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial, 9(1), 59–68. https://doi.org/10.15408/empati.v9i1.16485

Eliza, Y. (2015). Analisis Kepuasan Masyarakat Atas Kualitas Pelayanan Kantor Kecamatan Siberut Selatan Kabupatren Kepulauan Mentawai. 7(1), 65–73.

Haeruddin, L. S. (2019). Pengaruh Prinsip Good Governance dalam Pelayanan Administrasi Surat Izin Usaha Perdagangan pada Kantor Penanaman Modal Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Enrekang. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 3(2), 11–27. https://doi.org/10.30743/mkd.v3i2.1431

HM, B. (2013). Prinsip-Prinsip Good Governance dalam Kualitas Pelayanan Publik. 1–101.

Izudin, A. (2019). Kepuasan masyarakat terhadap pelayanan publik dalam mewujudkan good governance di Kecamatan Umbulharjo Kota Yogyakarta. Publisia: Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 4(1). https://doi.org/10.26905/pjiap.v4i1.2199

Keliat, S. F. (2016). Pengaruh Penerapan Prinsip Good Corporate Governance (GCG) Terhadap Kepuasan Pasien Unit Rawa Inap Di RSUD dr.Pirngadi Kota Medan. Tesis.

Lauma, R., Pangemanan, S., & Sampe, S. (2019). Pengaruh Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance Terhadap Kualitas Pelayanan Publik. 3, 1–9.

Melita, K., Lengkong, F., & Plangiten, N. (1981). Pengaruh Transparansi Kerja Terhadap Kualitas Pelayanan Kesehatan Di RSUD Mimika. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Merry, T. (2013). Peran Akuntabilitas Pelayanan Publik terhadap Hubungan ANtara Transparansi Pelayanan Publik Dengan Kualitas Pelayanan Publik (Studi Pada PDAM Kota Makassar). Efektivitas Penerapan Disiplin PNS Dalam Meningkatkan Kinerja Pelayanan Di Kantor Kecamatan Tomohon Utara, 5(1), 5–24.

Onainor, E. R. (2019). Landasan Teori. 1(2007), 105–112.

Palangda, L., & Dame, J. M. (2020). Penerapan Prinsip Good Governance Terhadap Kualitas Pelayanan Publik. PUBLIC POLICY (Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik & Bisnis), 1(2), 273–287. https://doi.org/10.51135/publicpolicy.v1.i2.p273-287

Pasaribu, V. A. R. (2019). Pengaruh Implementasi Prinsip-Prinsip Good Governance terhadap Kualitas Pelayanan Administratif di Kelurahan Simangkar B, Kecamatan Medan Tuntungan, Kota Medan. 77(1).

Pasoloran, O. (2018). Teori Stewadship; Tinjauan Konsep dan Implikasinya Pada Akuntabilitas Organisasi Sektor Publik. In Jurnal Bisnis dan Akuntansi (Vol. 3, Issue 2, pp. 418–432).

Riyadi, S., Hermawan, A., & Sumarwan, U. (2015). Kepuasan Masyarakat Terhadap Kualitas Pelayanan Kantor Pertahanan Kabupaten Indramayu. 8(1), 49–58.

Rochmadditia, A. F. (2014). Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Izin Mendirikan Bangunan Di Badan Penanaman Modal Dan Perijinan Kabupaten Gresik. Publika, 2(3), 1–9.

Rosyada, A. A. (2016). Analisis Penerapan Prinsip Good Governance Dalam Rangka Pelayanan Publik di Badan Pelayanan Perizinan Terpadu Satu Pintu di Kota Samarinda. E-Journal Ilmu Pemerintahan, 4(1), 102–114.

Said, R. R., Samsualam, & Alwi, M. K. (2019). Pengaruh penerapan prinsip Good Corporate Governance terhadap Kepuasan Pasien di Unit rawat Inap Sakit Umum daerah Mamuju Tahun 2019. X(November), 333–349.

Setyono, J. (2015). Good Governance Dalam Perspektif Islam (Pendekatan Ushul Fikih: Teori Pertingkatan Norma). Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(1), 25. https://doi.org/10.18326/muqtasid.v6i1.25-40

Suandi. (2019). Analisis Kepuasan Masyarakat terhadap Pelayanan Publik Berdasarkan Indeks Kepuasan Masyarakat di Kantor Kecamatan Belitang Kabupaten OKU Timur. Journal PPS UNISTI, 1(2), 13–22. https://doi.org/10.48093/jiask.v1i2.8

Uar, A. (2016). Pengaruh Pelaksanaan Prinsip - Prinsip Good Governance Terhadap Kinerja Pelayanan Publik Pada Badan Pertahanan Nasional ( BPN ) Kota Ambon. 6(April), 1–11.

Wardani, M. K., & Fauzi, A. S. (2019). Analisis Penerapan Good Corporate Governance Dalam Pengelolaan Dana Desa Di Desa Sewurejo Karanganyar. Among Makarti, 11(2), 108–127. https://doi.org/10.52353/ama.v11i2.171

Widodo, H., Zulkifli, Derriawan, & Adek, L. (2021). Strategi Kepuasan Pelanggan Untuk Mencapai Good Governance Pada Dinas Lingkungan Hidup Dan Kebersihan Kota depok. Jurnal Matemar, 32.

Wulandari, C. (2019). Pengaruh Prinsip Good Corporate Governance (GCG) Terhadap Kepuasan Muzakki Pada Amil Zakat Nasional (Baznas) Kabupaten Rejang Lebong.

Yamali, F. R., & Putri, R. N. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Ekonomi Indonesia. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 4(2), 384. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v4i2.179

Yustien, R., & Mirdah, A. (2020). Penerapan Corporate Social Responsibility, Corporate Governance, Komitmen Manajemen Dan Etika Bisnis Terhadap Reputasi Organisasi Pada Perusahaan PT. Pertamina Di Kabupaten Muaro Jambi. 5(1), 1–12.

Zayyadi, A. (2017). Good Governance Dalam Perspektif Hukum Islam Konteporer (Tinjauan Usul Fikih dari Teori pertingkatan Norma). XI.

Downloads

Published

2023-08-30

How to Cite

Aprilia, M., & Rofiuddin, M. (2023). Prinsip good governance dan kepuasan masyarakat penerima BLT dengan kualitas pelayanan pemerintah sebagai variabel pemediasi. Journal of Management and Digital Business, 3(2), 83–102. https://doi.org/10.53088/jmdb.v3i2.416