Pendampingan branding identitas usaha upaya peningkatan daya saing UMKM catering “Dapoer Attila”

Authors

  • Adelia Rahma Shabira Adelia Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas PGRI Madiun
  • Anny Widiasmara Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v3i2.690

Keywords:

Canva, Branding, Dapoer Attila, MSMEs

Abstract

Dapoer Attila Catering is one of the MSMEs in Setren Village Bayeman Hamlet Balerejo Madiun Regency. The development of micro, small, and medium enterprises (MSMEs) requires business owners to have a marketing strategy for marketing their products to increase competitiveness and develop their business potential. One of the strategies, in this case, is branding. Branding exists in a product or service, such as a name, sign, symbol, logo, or combination intended to identify a product or service. Branding aims to introduce a product to the broader community, build public trust in a product, and shape public perceptions of the product being sold. Based on the above problems, a community service program was carried out to help brand the identity of the Dapoer Attila Catering business using the Canva application. Based on the service results, the service program has gone well because MSME partners can gain knowledge and skills.

References

Al Farisi, S., Fasa, M. I., & others. (2022). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1), 73–84.

Andriana, A. N. (2021). Survei Identifikasi Potensi Dan Peluang Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Administrasi Bisnis FISIP Universitas Mulawarman. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 17(3), 227–237. https://doi.org/10.31940/jbk.v17i3.227-237

Arliman, L. (2017). Perlindungan hukum UMKM dari eksploitasi ekonomi dalam rangka peningkatan kesejahteraan masyarakat. Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 6(3), 387–402.

Candraningrat, C., Adrianto, Y. R., & Wibowo, J. (2018). Pengabdian Kepada Masyarakat Bagi Kelompok Tani Elok Mekar Sari Surabaya. JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(01).

Insana, D. R. M. (2020). Penerapan Model Canvas, Marketing Mix Dan Teknologi Informasi Untuk Peningkatan Pemasaran Dan Penjualan (Pengabdian kepada Masyarakat untuk UMKM di Wilayah Cirebon). Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 6(2), 168–173.

Kadeni, N. S., & others. (2020). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 8(2), 191–200.

Kaka, A., & Sunita, N. W. (2022). Ilmu Bisnis Bersama Matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 11(2), 43–53.

Manurung, H. (2013). Peluang Kewirausahaan Sekolah Melalui Kreativitas dan Inovasi. Journal of Business and Entrepreneurship, 1(1), 1–28.

Muntazori, A. F., & Listya, A. (2021). Branding UMKM Produk Kopi Bang Sahal melalui Desain Logo. Jurnal Desain, 1(3), 342–351.

Rahmatin, D. Z., Jannah, D. N., Hidayati, D. N., Ningsih, W., Febriyanti, T., Susanti, P. L., & others. (2023). Membangun Identitas Brand Melalui Strategi Branding Dan Digital Marketing Bagi Pemasaran Produk UMKM Desa Karangan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(2), 7–12.

Sari, J. P., & Takarini, N. (2023). Pendampingan Branding Dan Digital Marketing Untuk Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Catering Di Kelurahan Kepanjen Kidul, Kota Blitar. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian …, 1(3).

Setiawati, S. D., Retnasari, M., & Diny Fitriawati. (2019). Strategi membangun branding bagi pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 125–136.

Sukaemi, L. H., Muharam, I. S., & Kamilah, H. F. (2023). Copywriting for Teenagers’ Personal Branding on Social Media. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 433–444.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Adelia, A. R. S., & Widiasmara, A. (2022). Pendampingan branding identitas usaha upaya peningkatan daya saing UMKM catering “Dapoer Attila”. Penamas: Journal of Community Service, 3(2), 86–94. https://doi.org/10.53088/penamas.v3i2.690