Pendampingan branding identitas usaha upaya peningkatan daya saing UMKM catering “Dapoer Attila”
DOI:
https://doi.org/10.53088/penamas.v3i2.690Keywords:
Canva, Branding, Dapoer Attila, MSMEsAbstract
Dapoer Attila Catering is one of the MSMEs in Setren Village Bayeman Hamlet Balerejo Madiun Regency. The development of micro, small, and medium enterprises (MSMEs) requires business owners to have a marketing strategy for marketing their products to increase competitiveness and develop their business potential. One of the strategies, in this case, is branding. Branding exists in a product or service, such as a name, sign, symbol, logo, or combination intended to identify a product or service. Branding aims to introduce a product to the broader community, build public trust in a product, and shape public perceptions of the product being sold. Based on the above problems, a community service program was carried out to help brand the identity of the Dapoer Attila Catering business using the Canva application. Based on the service results, the service program has gone well because MSME partners can gain knowledge and skills.
References
Al Farisi, S., Fasa, M. I., & others. (2022). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1), 73–84.
Andriana, A. N. (2021). Survei Identifikasi Potensi Dan Peluang Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Administrasi Bisnis FISIP Universitas Mulawarman. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 17(3), 227–237. https://doi.org/10.31940/jbk.v17i3.227-237
Arliman, L. (2017). Perlindungan hukum UMKM dari eksploitasi ekonomi dalam rangka peningkatan kesejahteraan masyarakat. Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 6(3), 387–402.
Candraningrat, C., Adrianto, Y. R., & Wibowo, J. (2018). Pengabdian Kepada Masyarakat Bagi Kelompok Tani Elok Mekar Sari Surabaya. JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(01).
Insana, D. R. M. (2020). Penerapan Model Canvas, Marketing Mix Dan Teknologi Informasi Untuk Peningkatan Pemasaran Dan Penjualan (Pengabdian kepada Masyarakat untuk UMKM di Wilayah Cirebon). Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 6(2), 168–173.
Kadeni, N. S., & others. (2020). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 8(2), 191–200.
Kaka, A., & Sunita, N. W. (2022). Ilmu Bisnis Bersama Matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 11(2), 43–53.
Manurung, H. (2013). Peluang Kewirausahaan Sekolah Melalui Kreativitas dan Inovasi. Journal of Business and Entrepreneurship, 1(1), 1–28.
Muntazori, A. F., & Listya, A. (2021). Branding UMKM Produk Kopi Bang Sahal melalui Desain Logo. Jurnal Desain, 1(3), 342–351.
Rahmatin, D. Z., Jannah, D. N., Hidayati, D. N., Ningsih, W., Febriyanti, T., Susanti, P. L., & others. (2023). Membangun Identitas Brand Melalui Strategi Branding Dan Digital Marketing Bagi Pemasaran Produk UMKM Desa Karangan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(2), 7–12.
Sari, J. P., & Takarini, N. (2023). Pendampingan Branding Dan Digital Marketing Untuk Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Catering Di Kelurahan Kepanjen Kidul, Kota Blitar. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian …, 1(3).
Setiawati, S. D., Retnasari, M., & Diny Fitriawati. (2019). Strategi membangun branding bagi pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 125–136.
Sukaemi, L. H., Muharam, I. S., & Kamilah, H. F. (2023). Copywriting for Teenagers’ Personal Branding on Social Media. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 433–444.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adelia Rahma Shabira Adelia, Anny Widiasmara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Dicky Iskandar, Anny Widiasmara, Pelatihan kewirausahaan inovasi pemasaran dan varian rasa era digital Desa Kedungmaron Kabupaten Madiun , Penamas: Journal of Community Service: Vol. 2 No. 1 (2022): Penamas: Journal of Community Service
- Anny Widiasmara, Heidy Paramitha Devi, Puji Nurhayati, Richo Diayan Aviyanti, Abd Rohman Taufiq, Diaz Martha Chairunnisa, Pelatihan digital entrepreneurship untuk memasuki pasar virtual , Penamas: Journal of Community Service: Vol. 2 No. 1 (2022): Penamas: Journal of Community Service
- Gati Silaturahmi, Anny Widiasmara, Pelatihan manajemen pemasaran dan laporan keuangan umkm usaha kerajinan Desa Sidomukti Kabupaten Magetan , Penamas: Journal of Community Service: Vol. 2 No. 1 (2022): Penamas: Journal of Community Service
- Moh. Ubaidillah, Anny Widiasmara, Muhamad Agus Sudrajat, Pelatihan corel draw untuk pengembangan soft skill siswa SMKN 2 Kota Madiun , Penamas: Journal of Community Service: Vol. 3 No. 1 (2023): Penamas: Journal of Community Service