Pelatihan corel draw untuk pengembangan soft skill siswa SMKN 2 Kota Madiun

Authors

  • Moh. Ubaidillah Universitas PGRI Madiun
  • Anny Widiasmara Universitas PGRI Madiun
  • Muhamad Agus Sudrajat Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v3i1.680

Keywords:

Corel Draw, Soft skill, Graphic design

Abstract

Graphic design is a form of communication that utilizes an image to convey a message. Graphic design can convey messages easily understood. One form of graphic design products is logos and posters. The purpose of implementing this community service activity is to provide knowledge to SMKN 2 Madiun City students about introducing the basic principles of design and color psychology theory and provide training on making poster logo designs using Corel-Draw. The participants in this training were 35 students. The method of implementing this community service goes through five stages: 1) problem formulation, 2) determination of solutions, 3) completion method, 4) evaluation, and 5) output. Based on the results of the implementation of community service activities, the pre-test lowest score is 40, the highest score is 70, and the lowest score is 65 in the post-test. The highest score is 90, so participants have increased knowledge and ability to do poster design after attending this training.

References

Afriansyah, A. (2018). Rancang bangun media pembelajaran Coreldraw berbasis multimedia. Jurnal TIPS: Jurnal Teknologi Informasi Dan Komputer Politeknik Sekayu, 8(1), 38–45.

Agustina, R. (2017). Pelatihan Desain Grafis Untuk Perangkat Desa Dalam Rangka Peningkatan Sdm Di Desa Ngawonggo Kecamatan Tajinan Kab. Malang. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 2(1).

Arumi, E. R., & Burhanuddin, A. (2018). Peningkatan kreativitas siswa sekolah menengah pertama dengan pelatihan corel draw. Jurnal Pengabdian Dharma Bakti, 1(2).

Budiarta, I. G. M., & Sila, I. N. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Coreldraw Sebagai Media Pembelajaran Pada Kuliah Desain Komunikasi Visual Prodi Pendidikan Seni Rupa UNDIKSHA. Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 12(2), 115–128.

Dameria, A. (2004). Paduan Dasar Warna Untuk Desain. PT. Grame dia Pustaka Utama.

Evin, C. B., & Rumpak, A. D. (2019). Analisis pengembangan desain grafis dalam aplikasi photoshop sebagai peluang bisnis mahasiswa institut bisnis dan multimedia ASMI. Jurnal Sistem Informasi, 1(2), 33–40.

Rifda, A. (2022). Desain Grafis: Pengertian, Jenis, dan Tugasnya. https://www.gramedia.com/best-seller/desain-grafis/

Rustan, S. (2017). Mendesain Logo. Gramedia Pustaka Utama.

Sari, M., Rahman, A., & Yuridka, F. (2017). Pelatihan Design Grafis Coreldraw X4 Sebagai Penunjang Pembelajaran Bagi Guru Pada SMAN 1 Sungai Tabuk. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjary, 2(1).

Setiadi, B., Retnosari, D., & Rahman, A. (2022). Peningkatan Keterampilan Teknologi Informasi Design Grafis Coreldraw X4 Untuk Siswa Pada LKP-BB “AS” Computer Banjarmasin. Prosiding Pengabdian Kepada Masyarakat Dosen UNISKA MAB, 1.

Suparno, M. S. (2016). Kreasi Desain Grafis Inovatif dengan Corel Draw. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Yahya, F., Hermansyah, H., Syafruddin, S., Fitriyanto, S., & Musahrain, M. (2020). Pelatihan Desain Grafis untuk Kelompok Pemuda Kreatif Desa Gontar Kecamatan Alas Barat Kabupaten Sumbawa. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 3(2).

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Ubaidillah, M., Widiasmara, A., & Sudrajat, M. A. (2023). Pelatihan corel draw untuk pengembangan soft skill siswa SMKN 2 Kota Madiun. Penamas: Journal of Community Service, 3(1), 43–50. https://doi.org/10.53088/penamas.v3i1.680

Most read articles by the same author(s)