Peran islamic endorsment dalam mempengaruhi kepercayaan, nilai pelanggan, dan pengetahuan dalam pengambilan keputusan menabung
DOI:
https://doi.org/10.53088/jmdb.v3i2.321Keywords:
Trust, Customer, Knowledge, Decision, EndorsmenAbstract
This study aimed to determine the effect of financial literacy, locus of control, and sociodemographic characteristics on investment decisions with behavioral bias as a mediating variable. This type of research is quantitative and involves a population of Islamic stock investors in Indonesia. The sampling technique in this study used a purposive sampling technique with a total of 100 respondents. The technique used is path analysis. The results of statistical tests show that financial literacy and locus of control affect investment decisions. Locus of control influences behavioral biases. Behavioral bias as a mediating variable can mediate locus of control on investment decisions but cannot mediate financial literacy and sociodemographic characteristics on investment decisions.
References
Antika, R. W. (2019). Pengaruh Islamic Celebrity Endorser Dan Islamic Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah (Studi Pada Mahasiswi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Purwokerto Tahun 2019). Skripsi.
Antonio, M. S. (2001). Bank Syariah dari teori ke praktik. Insani Press.
Ardyaningrum, N. (2020). Pengaruh Pengetahuan dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Nasabah Menabung di BMT Surya Kencana Balong. Skripsi.
Asri, D. (2020). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas Dan Reputasi Terhadap Keputusan Menabung Di Bank Syariah Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus pada Bank Syariah Bukopin KC Semarang). Skripsi.
Aziz, N., & Hendrastyo, V. S. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan, Kepercayaan Dan Promosi Terhadap Minat Nasabah Menabung Pada Bank Syariah Cabang Ulak Karang Kota Padang. Jurnal Pundi, 3(3), 227–234. https://doi.org/10.31575/jp.v3i3.183
Bawono, A. (2006). Multivariate Analysis dengan SPSS. STAIN Salatiga press.
Budiyono, I., & Murtiasri, E. (2018). The Effect of Customer Value Dimensions To Describe Customer Satisfaction And Behavioral Intention Of Sharia Banks In Indonesia. MALIA: Journal of Islamic Banking and Finance, 2(1).
Chanif, M. L. C. (2019). Pengaruh Pengetahuan Santri Tentang Perbankan Syariah, Lokasi Bank, Dan Customer Value Terhadap Minat Memilih Produk Bank Syariah (Studi di Ma’had Al-Jami’ah IAIN Salatiga).
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Haryanto Hotman Panjaitan, R. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, Nilai Nasabah Terhadap Citra Perbankan Serta Implikasinya Pada Keputusan Nasabah Menabung Dengan Karakteristik Nasabah Sebagai Variabel Moderating Pada Perbankan Syariah Di Madura. 1(1), 77–98.
Kurniawan, I., & Shihab, M. S. (2015). Pengaruh nilai nasabah, kualitas pelayanan, dan kualitas hubungan terhadap kepuasan nasabah serta implikasinya terhadap loyalitas nasabah Bank Syariah Mandiri. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaya, 13(2), 199–216.
Mohd Suki, N. (2014). Does celebrity credibility influence Muslim and non-Muslim consumers’ attitudes toward brands and purchase intention?. Journal of Islamic Marketing, 5(2), 227–240.
Mowen, M., & Minor, M. (2002). Perilaku Konsumen (kelima). Erlangga.
Mukromin, M. (2017). Pengaruh Religiusitas, Produk, Bank, Kepercayaan, Pengetahuan, Dan Pelayanan Terhadap Preferensi Menabung Di Bank Syariah (Studi kasus pada mahasiswa FEBI UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta). Jurnal Ekonomi UIN Yogyakarta.
Nardiman. (2017). Pengaruh Customer Relationship Management Dan Customer Value Terhadap Kepuasan Nasabah Dan Dampaknya Pada Loyalitas Nasabah Bank BRI Unit Tiku Cabang Bukittinggi. Jurnal EKOBISTEK Fakultas Ekonomi, 6(2), 251–256.
Nurlaeli, I. (2017). Pengaruh Faktor Budaya, Psikologi, Pelayanan, Promosi Dan Pengetahuan Tentang Produk Terhadap Keputusan Nasabah Memilih BPRS Di Banyumas. Islamadina Jurnal Pemikiran Islam, XVIII, 75–106.
Oktavia, D. C. (2013). Analisis Pengaruh Kualitas Layanandan Persepsi Nilai Terhadap Loyalitas Pelanggan dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Mediasi (Studi Kasus PO. Bus Safari Dharma Raya Temanggung). Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro.
Sunyoto, D., & Putri, W. H. (2016). Etika Bisnis (1st ed.). CAPS.
Tjiptono, F. (2008). Pemasaran Jasa. Bayumedia Publishing.
Widowati, A. S., & Mustikawati, R. I. (2018). Pengaruh pengetahuan produk tabungan, reputasi bank, dan persepsi nasabah mengenai suku bunga simpanan terhadap keputusan menabung nasabah. Nominal Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 7(2), 141-156.
Wijayani, D. R. (2017). Kepercayaan Masyarakat Menabung pada Bank Umum Syariah. Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 8(1), 1. https://doi.org/10.18326/muqtasid.v8i1.1-12
Yuliati, R., Marijati Sangen, & Ahmad Rifani. (2016). Pengaruh Nilai-Nilai Agama, Kualitas Layanan, Promosi, dan Kepercayaan terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah di Banjarmasin. Jurnal Wawasan Manajemen, 4(2).
Zahra, G. A. (2019). Analisis Persepsi Kualitas Dan Nilai Di Bank Syariah dan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Menabung (Studi Kasus Di Jawa Barat). Jurnal Mitra Manajemen, 3(1), 163–174.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muh Muhsoni, Mochlasin Mochlasin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The author(s) retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-SA 4.0 license that allows others to remix, adapt, and build upon the work even for commercial purposes, as long as they credit the author(s) and license their new creations under the identical terms.
License details: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Most read articles by the same author(s)
- Muhammad Yunus, Mochlasin Mochlasin, Bagaimana motivasi kerja Islam memoderasi pengaruh lingkungan kerja, pengalaman kerja, dan reward terhadap kinerja karyawan? , Journal of Management and Digital Business: Vol. 2 No. 2 (2022): Journal of Management and Digital Business