Pengaruh social media marketing, online customer review, dan religiusitas terhadap keputusan pembelian konsumen shopee di masa pandemi Covid-19 dengan minat beli sebagai variabel intervening

Authors

  • Ahmad Nurrokhim Ngadimen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga
  • Emy Widyastuti Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/jmdb.v1i2.134

Keywords:

Social media marketing, Online customer review, Religiosity, purchasing decisions, Buying interest

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of social media marketing, online customer reviews, and religiosity on Shopee consumer purchasing decisions during the Covid-19 pandemic, with purchase intention as an intervening variable. This type of research is a quantitative study with a population of Shopee consumers scattered randomly in Indonesia. The sampling technique in this study used purposive sampling, totaling 100 respondents. Method analysis data use path analysis. Statistical test results show that social media marketing, online customer reviews, and religiosity have no significant positive effect on purchasing decisions. Then social media marketing and online customer reviews have a positive and significant effect on buying interest, while religiosity has a positive and insignificant effect on buying interest. Buying interest can mediate the influence of social media marketing and online customer reviews on purchasing decisions. However, buying interest cannot mediate the influence of religiosity on purchasing decisions.

References

Amelia, R. D., Michael, & Mulyandi, M. R. (2021). Analisis Online Consumer Review Terhadap Keputusan Pembelian Pada e-commerce Kecantikan. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 2(2), 274–280.

Ancok, D., Suroso, & Fuad Nashori. (2011). Psikologi Islami : Solusi Islam Atas Problem-Problem Psikologi. Pustaka Pelajar.

Eliza, R., & Sinaga, M. (2018). Pengaruh Youtube Beauty Vlogger Terhadap Minat Beli ( Studi pada Pengguna Kosmetik Maybelline di Indonesia ). 63(1), 187–196.

Fauzia, diah retno sufi, Pangestu, E., & Bafadhal, A. S. (2019). Pengaruh religiusitas, sertifikasi halal, bahan produk terhadap minat beli dan keputusan pembelian. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 66(1), 37–46.

Febriani, N. S., & Dewi, W. W. A. (2018). Teori dan Praktis : Riset Komunikasi Pemasaran Terpadu.

Ferdinand. (2002). Metode Penelitian Manejemen : Pedoman Penelitian Untuk Skripsi, Tesis, dan Desertasi Ilmu Manajemen. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Universitas Diponegoro.

Kottler, & Amstrong. (2001). Prinsip-prinsip pemasaran (Keduabelas). Erlangga.

Kottler, P., & Kevine Lane Keller. (2009). Manajemen Pemasaran (Edisi ke 1). Erlangga.

Kurniasari, M., & Budiatmo, A. (2018). Pengaruh Social Media Marketing, Brand Awareness Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening Pada J.Co Donuts & Coffee Semarang. Jurnal Administrasi Bisnis, 7(1), 25. https://doi.org/10.14710/jab.v7i1.22571

Mulyati, Y., & Gesitera, G. (2020). Pengaruh Online Customer Review terhadap Purchase Intention dengan Trust sebagai Intervening pada Toko Online Bukalapak di Kota Padang. In Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship (Vol. 9, Issue 2, p. 173). https://doi.org/10.30588/jmp.v9i2.538

Nashori, F., & Mucharam, H. R. D. (2002). Mengembangkan Kreativitas dalam Perspektif Psikologi Islam (Cetakan 1). Menara Kudus.

Ramadhan, A. F., & Zuliestiana, D. A. (2019). Analisis Pemanfaatan Youtube Sebagai Social Media Marketing Go-Jek Dalam Mempengaruhi Minat Beli dan Loyalitas Terhadap Brand. Jurnal Mitra Manajemen ( JMM Online ), 3(5), 628–637.

Riduwan. (2012). Metode & Teknik Menyusun Proposal Penelitian. Alfabeta.

Sarah, S. F., & Artanti, Y. (2020). Pengaruh Religiusitas dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian. BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 8(1), 37. https://doi.org/10.21043/bisnis.v8i1.6732

Schiffman, L., & Kanuk. (2007). Consumer Behaviour. Pearson Prentice Hall.

Sujarweni, W. (2015). Metodologi Penelitian - Bisnis dan Ekonomi. In Metodologi Penelitian. Pustaka Baru Press.

Sumarwan, U. (2011). Perilaku Konsumen :Teori dan Penerapanya dalam Pemasaran. PT Ghalia Indonesia.

Triana, n. neni, & Fachrury, muhammad rifky. (2019). Pengaruh Promosi Melalui Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Dalam Viral Marketing di CV Seragam Sekolah Bhinneka Karawang. 1, 108–117. http://ejournal.uin-suka.ac.id/saintek/ciehis/article/view/1551/1560

Tuten, L. T. (2008). Advertising 2.0 Social Media Marketing in a Web 2.0 World.

Downloads

Published

2021-08-29

How to Cite

Ngadimen, A. N., & Widyastuti, E. (2021). Pengaruh social media marketing, online customer review, dan religiusitas terhadap keputusan pembelian konsumen shopee di masa pandemi Covid-19 dengan minat beli sebagai variabel intervening. Journal of Management and Digital Business, 1(2), 122–134. https://doi.org/10.53088/jmdb.v1i2.134