Efektivitas promosi melalui media sosial instagram terhadap minat berkunjung wisatawan di Agrowisata Kebun Teh Pagilaran Batang
DOI:
https://doi.org/10.53088/jmdb.v4i1.1104Keywords:
Visit Interest, Instagram, Agritourism, Social MediaAbstract
The growth of social media in Indonesia is an opportunity to maximize its potential as a medium for communication and sharing information, one of which is by utilizing Instagram social media as a platform for promotion and creating exciting content to attract tourists. This study aims to determine the influence of Instagram social media on tourists' interest in visiting the Pagilaran Batang Tea Garden Agrotourism. This study uses simple regression with 100 respondents as observations. The research analysis results show that Instagram social media influences tourists' interest in visiting because visitors are familiar with hashtags, geotags, shares, comments, and image or video-sharing features. In this case, Instagram social media is one of the factors that significantly influences tourists' interest in visiting. This finding confirms that Instagram as a "promotional media" is effective for promoting any tourist attraction, even though the location and type of tourist attraction are different.
References
Akasse, C. S., & Ramansyah, R. (2023). Strategi Promosi Pariwisata melalui Media Sosial dalam Meningkatkan Pengunjung di Desa Wisata. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 10(1), 52-60. https://doi.org/10.24036/scs.v10i1.457
Anggraeni, L. (2018). 130 Juta Penduduk Indonesia Sudah Pakai Medsos. https://www.medcom.id/teknologi/news-teknologi/0k8L1edk-130-juta-penduduk-indonesia-sudah-pakai-medsos
Ardinata, R. P., Susanti, R., & Rahmat, H. K. (2023). Media Sosial dan Pengaruhnya Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan di Kawasan Wisata Chinangkiak Dreampark Solok Sumatera Barat. Altasia Jurnal Pariwisata Indonesia, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.37253/altasia.v5i1.6796
Bambang. (2012). Instagram Handbook. Mediakita.
Cahyani, N., Safitri, M., & Mahmud, M. (2024). Pengaruh Media Sosial, Citra Destinasi, dan Fasilitas Wisata Terhadap Minat Berkunjung Kembali ke Pantai Bandengan Jepara. Bisnis-Net Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 7(1), 132-141. https://doi.org/10.46576/bn.v7i1.4187
Cindy, M. A. (2024). Ini Media Sosial Paling Banyak Digunakan di Indonesia Awal 2024. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/03/01/ini-media-sosial-paling-banyak-digunakan-di-indonesia-awal-2024
Dewi, N. P. A. L. (2022). Pengaruh media sosial terhadap minat berkunjung wisatawan ke daya tarik wisata sukawana sunrise: The effect of social media on the interest of tourists visiting the attraction of sunrise variety tourism. Jurnal Ilmiah Pariwisata Dan Bisnis, 1(2), 276-285. https://doi.org/10.22334/paris.v1i2.18
Girsang, & Sipayung. (2021). Peran Instagram terhadap minat berkunjung wisatawan ke objek wisata bukit indah simarjarunjung Kabupaten Simalungun (pasca pandemi covid-19). Jurnal Darma Agung, 29(3), 416–428.
Nifita, A. T., & Arisondha, E. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan di Taman Geopark Kabupaten Merangin. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 7(2), 169-180. https://doi.org/10.22437/jmk.v7i2.5490
Nugraha, & Soleha. (2021). Analisis Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan Minat Berkunjung Pada Trans Studio Bandung. Prosiding FRIMA (Festival Riset Ilmiah Manajemen dan Akuntansi), (4), 330-336.
Purba, H., & Irwansyah, I. (2022). User Generated Content dan Pemanfaatan Media Sosial Dalam Perkembangan Industri Pariwisata: Literature Review. Professional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 9(2), 229-238. https://doi.org/10.37676/professional.v9i2.3065
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan media sosial sebagai media promosi. Jurnal Common, 3(1), 71-80. https://doi.org/10.34010/common.v3i1.1950
Rahmatin, L. (2023). Analysis of Local Cultural Potential as a Tourism Attraction in Dusun Segunung. Jurnal Kajian Dan Terapan Pariwisata, 3(2), 30–40. https://doi.org/10.53356/diparojs.v3i2.79
Rumorong, Ramadoni, & Sulistyowati. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Wisata dan Harga Terhadap Minat Beli Wisatawan ke Yogyakarta (Studi Kasus Pada Wisatawan yang Menggunakan Jasa Pada CV Hosanna Global Partner). Jurnal Eksekutif, 16(2), 279–294.
Supriadi, B., & Roedjinandari, N. (2017). Perencanaan dan Pengembangan Destinasi Pariwisata. Universitas Negeri Malang.
Susanto, B., & Astutik, P. (2020). Pengaruh Promosi Media Sosial Dan Daya Tarik Wisata Terhadap Minat Berkunjung Kembali Di Obyek Wisata Edukasi Manyung. Jurnal Riset Bisnis dan Ekonomi, 1(1), 36-46. https://doi.org/10.30737/risk.v1i1.874
Suwarso, W. A. (2021). Peran Masyarakat dalam Promosi Pariwisata Kota Singkawang. Jurnal PIKMA: Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 3(2), 146-156. https://doi.org/10.24076/pikma.v3i2.474
Tisa, M. (2019). Media sosial sebagai sarana promosi dan komunikasi objek wisata. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah FDIK IAIN Padangsidimpuan, 1(2), 245-262. https://doi.org/10.24952/tad.v1i2.2165
Trihayuningtyas, E., Wulandari, W., Adriani, Y., & Sarasvati, S. (2018). Media sosial sebagai sarana informasi dan promosi pariwisata bagi generasi Z di Kabupaten Garut. Tourism Scientific Journal, 4(1), 1-22. https://doi.org/10.32659/tsj.v4i1.46
Trirahayu, A. A., & Putri, B. P. S. (2019). Pengaruh Media Sosial Instagram @Amazingtasikmalaya Terhadap Minat Berkunjung Followers Ke Objek Wisata Tasikmalaya. eProceedings of Management, 6(2), 4997-5006.
Utama, I. G. B. R., & Junaedi, W. R. (2019). Program Kemitraan Masyarakat Desa Wisata Warisan Budaya Jatiluwih, Tabanan, Bali. 2, 59–69.
Warmayana, I. G. A. K. (2018). Pemanfaatan digital marketing dalam promosi pariwisata pada era industri 4.0. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 3(2), 81-92. https://doi.org/10.25078/pariwisata.v3i2.86
Wirawan, P. E., Octaviany, V., & Nuruddin. (2022). Pengantar Pariwisata (Pertama). Nilacakra.
Yandi, A., Mahaputra, M. R., & Mahaputra, M. R. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Minat Kunjungan Wisatawan (Literature Review). Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta, 1(1), 14–27. https://doi.org/10.38035/jkmt.v1i1.8
Zulaefa, E., & Aw, S. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Mempromosikan Objek Wisata Punthuk Setumbu. Lektur: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 1-12. https://doi.org/10.21831/lektur.v2i1.15797
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rizky Maulana, Shinta Fatma Dewi, Muhammad Syaifulloh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright @2021. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ( https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Indonesian Journal of Economics Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.