Tingkat religiusitas, pengetahuan produk, dan sikap konsumen terhadap pembelian makanan dan minuman halal
DOI:
https://doi.org/10.53088/jhis.v2i1.373Keywords:
Religiosity, Product knowledge, Consumer attitudes, Halal labels, Purchasing DecisionsAbstract
This research aims to determine and analyze the influence of religiosity, product knowledge and consumer attitudes on purchasing decisions for food and drinks with halal labels as intervening variables, a study of consumers using the Tokopedia application in Salatiga. This research uses a type of quantitative research obtained through a questionnaire given to Tokopedia application users in Salatiga. The sample of this research was 100 respondents using purposive random sampling technique. The data analysis method used in this research is path analysis. The research results show that religiosity, product knowledge and consumer attitudes have a significant positive effect on purchasing decisions. Religiosity and product knowledge have a positive effect on the halal label. Meanwhile, consumer attitudes do not influence the halal label. The halal label has a positive influence on purchasing decisions. Religiosity and product knowledge have a significant positive effect on purchasing decisions through the halal label. Meanwhile, consumer attitudes have no influence on purchasing decisions through halal labels.
References
Al Umar, A. U. A., Mustofa, M. T. L., Fitria, D., Jannah, A. M., & Arinta, Y. N. (2021). Pengaruh Label Halal dan Tanggal Kadaluarsa Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sidomuncul. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 4(1), 641–647. DOI: https://doi.org/10.36778/jesya.v4i1.348
Ancok, D., & Suroso, F. N. (2000). Psikologi Islami : solusi Islam atas problem-problem. Pustaka Pelajar.
Annisa, I. T., & Wijaya, A. P. (2019). Pengaruh keterlibatan dan pengetahuan produk terhadap keputusan pembelian jamu masuk angin kemasan. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 14(2), 122–137.
Astogini, D., Wahyudin, W., & Wulandari, S. Z. (2014). Aspek Religiusitas Dalam Keputusan Pembelian Produk Halal (Studi tentang labelisasi halal pada produk makanan dan minuman kemasan). Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 13(1).
Astogini, D., Wahyudin, & Wulandari, S. Z. (2011). Aspek Religiusitas dalam Keputusan Pembelian Produk Halal (Studi tentang labelisasi halal pada produk makanan dan minuman kemasan). JEBA, 13(1), 1–8.
Aulia, A. N. (2018). Pengaruh Pengetahuan Produk Halal, Religiusitas, Dan Halal Awareness Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pangan Kemasan Berlabel Halal. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Aurelia, N., Tooy, Y. I., Ivander, B. S., Dungus, A. G., & others. (2022). Hubungan Tingkat Religiusitas Dengan Kecemasan Moral. Moderasi: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 1(01).
Bawono, A. (2006). Mulltivariate Analysis dengan SPSS. STAIN Salatoga Press.
Bawono, A., & Shina, A. F. I. (2018). Terapan Untuk Ekonomi Bisnis Islam. LP2M IAIN SALATIGA.
Christianti, A. (2018). Analisa pengaruh kelompok referensi, gaya hidup dan sikap konsumen terhadap keputusan pembelian konsumen pada restoran asian king surabaya. Jurnal Hospitality Dan Manajemen Jasa, 6(2).
Desi, D., Parani, S. B. D., & Ponirin, P. (2017). Pengaruh Citra Merek Dan Pengetahuan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Ulang Air Mineral Cleo Di Alfamidi Kota Palu. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 3(2), 145–150. DOI: https://doi.org/10.22487/jimut.v3i2.82
Dewi, S. K., Siburian, P. S., & Indriastuti, H. (2017). Pengaruh motivasi konsumen, persepsi dan sikap konsumen terhadap keputusan pembelian. Jurnal Manajemen, 9(2), 105–110. DOI: https://doi.org/10.29264/jmmn.v9i2.2479
Dina, D. N. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Hijab Rabbani (Penelitian Pada Masyarakat Kaum Perempuan Di Kecamatan Cibitung Bekasi). Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 2(1), 1–10. DOI: https://doi.org/10.59729/alfatih.v2i1.11
Engel, J. F., Roger, D., & Miniard, P. W. (1994). Perilaku konsumen, jilid 1.
Fadilah, T. N., & Alfianto, A. N. (2022). Tingkat pengetahuan dan produk halal dalam keputusan pembelian makanan halal. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 18(1), 1–10. DOI: https://doi.org/10.31940/jbk.v18i1.1-10
Fajarwati, S., & Rachmi, A. (2020). Pengaruh Motivasi, Persepsi Dan Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Nature Republik Aloe Vera. Jurnal Aplikasi Bisnis, 5(2), 342–345.
Farhat, L. (2020). Keputusan pembelian online. 3(1), 51–60. https://doi.org/10.37481/sjr.v3i1.125 DOI: https://doi.org/10.37481/sjr.v3i1.125
Ghozali. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21 (7th Ed.). Universitas Diponegoro.
Haasiani, N. (2021). Data Penjualan Makanan & Minuman Tembus 10 Miliar di Awal Tahun. Compas.C0.Id.
Hayati, R., Izmuddin, I., & Putri, A. (2019). Pengaruh Religiusitas Dan Budaya Terhadap Prilaku Konsumen Muslim Dalam Membeli Makanan Kafe. EKONOMIKA SYARIAH: Journal of Economic Studies, 3(1), 72–84. DOI: https://doi.org/10.30983/es.v3i1.1265
Imamuddin, M., Syahrul, S., & Dantes, R. (2020). Pengaruh Label Halal Dimoderasi Religiusitas Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kemasan Oleh Mahasiswa PTKIN Se-Sumatera Barat. Kabillah (Journal of Social Community), 5(1), 14–25. DOI: https://doi.org/10.35127/kbl.v5i1.3884
Jayani, D. H. (2021). Tokopedia Masih Jadi E-Commerce Paling Banyak Dikunjungi pada Kuartal III 2021. Databoks.Katadata.Co.Id.
Joesyiana, K. (2017). Pengaruh Sikap, Faktor Pribadi, dan Faktor Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Produk Tata Rias Wajah Impor. VALUTA, 3(2), 211–219.
Jusmaliani, J., & Nasution, H. (2009). Religiosity aspect in consumer behaviour: Determinants of halal meat consumption. ASEAN Marketing Journal, 1(1), 1. DOI: https://doi.org/10.21002/amj.v1i1.1977
Ken, S., & Lazuardi, R. D. (2018). Kontribusi Pengetahuan Produk Halal, Religiusitas dan Sikap dalam Pembentukan Niat Beli. Majalah Ilmiah Solusi, 16(3), 14–29.
Khotimah, H., Khafid, M., & Pujiati, A. (2016). Sikap Konsumen Dan Gaya Hidup Mahasiswa Dalam Keputusan Pembelian Produk Fashion Melalui Minat Beli. Journal of Economic Education, 5(2), 110–121.
Latifah, S. N. (2020). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Oleh Women Muslim Beauty Vlogger Dan Brand Image Terhadap Purchase Intention Produk Wardah Cosmetic Menggunakan Persepsi Label Halal Sebagai Variabel Intervening. UNIVERSITAS SANGGA BUANA YPKP BANDUNG.
Mulasakti, G. P., & Mas’ud, F. (2020). Faktor Penentu Minat Beli Produk Makanan dan Minuman Impor Berlabel Halal. Jurnal Ilmiah Ekonomi IslamMulasakti, G. P., & Mas’ud, F. (2020). Faktor Penentu Minat Beli Produk Makanan Dan Minuman Impor Berlabel Halal. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(2), 294–303., 6(2), 294–303. DOI: https://doi.org/10.29040/jiei.v6i2.796
Munandar. (2016). Psikologi Industri dan Organisasi. Universitas Indonesia (UI-Press).
Mutiara, I., & Syahputra, S. (2018). Pengaruh Pengetahuan Produk Dan Produk Halal Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Kecantikan Korea. Jurnal Indonesia Membangun, 17(2), 1–13.
Nugraha, R., Mawardi, M. K., & Bafadhal, A. S. (2017). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Minat Beli Konsumen (Survei Pada Mahasiswa Muslim Konsumen Mie Samyang Berlogo Halal Korean Muslim Federation Di Kota Malang). Brawijaya University.
Prakosa, Y. B., & Tjahjaningsih, E. (2021). Pengaruh kualitas produk, gaya hidup, dan pengetahuan produk terhadap proses keputusan pembelian sepeda lipat di kota semarang. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 4(3), 361–374. DOI: https://doi.org/10.31842/jurnalinobis.v4i3.189
Pratama, D. B., & Hartati, N. (2020). Pengaruh Literasi Halal Dan Religiositas Terhadap. Journal of Sharia Financial Management, 1(2), 1–12. DOI: https://doi.org/10.15575/fsfm.v1i2.11024
Rahmayani, D. (2017). Peluang Emas Membidik Bisnis Makanan Halal Global. Coreindonesia.Org.
Rangkuti, F. (2010). Strategi Promosi Yang Kreatif Dan Analisis Kasus Integrated. Gramedia Pustaka Utama.
Rizaty, M. A. (2021). Produk Makanan & Minuman Paling Banyak Dijual di E-Commerce pada 2020.
Rochmanto, B. Al. (2014). Pengaruh pengetahuan produk dan norma religius tehadap sikap konsumen dalam niat mengkonsumsi produk makanan dan minuman halal. Skripsi, 30–31.
Saktiana, N., & Miftahuddin, M. A. (2021). Pengaruh Sikap Konsumen, Persepsi Harga Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Berlabel Halal (Studi pada Konsumen Pengguna Kosmetik Berlabel Halal di Purwokerto). Master: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Terapan, 1(1), 45. https://doi.org/10.30595/jmbt.v1i1.10405 DOI: https://doi.org/10.30595/jmbt.v1i1.10405
Setyowati, A., & Anwar, M. K. (2022). Pengaruh literasi halal dan religiusitas terhadap minat konsumsi produk halal masyarakat kabupaten Madiun. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 16(1), 108–124. DOI: https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v16i1.108-124
Sholikatun, S. (2020). Pengaruh Religiusitas Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Dengan Labelisasi Halal Sebagai Variabel Intervening. Tesis, Program Magister Ekonomi Syariah, UIN Walisongo Semarang.
Sitompul, S. (2021). Pengaruh Pengetahuan Label Halal dan Kesadaran Merek terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik melalui Rekomendasi Kelompok Sebagai Variabel Moderating. Shar-E: Jurnal Kajian Ekonomi Hukum Syariah, 7(1), 51–64. DOI: https://doi.org/10.37567/shar-e.v7i1.402
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujana, S., & Agustian, E. (2013). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Studi Kasus Pada Produk Wall’s Conello. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 1(2), 169–178. DOI: https://doi.org/10.37641/jimkes.v1i2.264
Sumarwan, U. (2004). Perilaku konsumen: Teori dan penerapannya dalam pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia, 75, 15.
Suwarto, S., & Nasikah, D. (2021). Pengaruh country of origin dan labelisasi halal terhadap keputusan pembelian produk makanan dan minuman import di kota Metro. Jurnal Ilmu Manajemen Retail Universitas Muhammadiyah Sukabumi, 2(2), 61–70.
Syahputra, A., & Hamoraon, H. D. (2014). Pengaruh labelisasi halal terhadap keputusan masyarakat Kecamatan Perbaungan dalam pembelian produk makanan dalam kemasan. University of North Sumatra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lukman Hakim, Agus Waluyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright @2021. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ( https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Journal of Halal Industry Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Afif Iqbal Jamal, Agus Waluyo, Analisis kualitas produk, label halal, dan harga terhadap keputusan pembelian Tempe: Peran mediasi kepercayaan konsumen , Journal of Halal Industry Studies: Vol. 1 No. 2 (2022): Journal of Halal Industry Studies