Pengungkapan islamic social reporting yang dimoderasi komisaris independen dengan teknik moderated regression analysis

Authors

  • Febrianti Safitri Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam IAIN Salatiga
  • Mohammad Rofiuddin Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/jadfi.v1i2.154

Keywords:

Company size, Profitability, Leverage, Islamic social reporting, Independent commissioner

Abstract

The purpose of this study is to obtain empirical evidence regarding the effect of firm size, profitability, and leverage on the disclosure of Islamic social reporting (ISR) with independent commissioners as moderating variables. This study applies secondary data in the form of panel data from the annual financial statements of 11 Islamic commercial banks in 2016-2020 through the purposive sampling technique. The analytical technique used is multiple linear analysis and moderated regression analysis (MRA). The research proves that firm size and leverage variables have a positive effect on ISR; profitability harms ISR. Meanwhile, analysis through independent commissioners shows that independent commissioners are unable to moderate firm size and profitability on ISR. Meanwhile, independent commissioners can moderate leverage on ISR.

References

Affandi, H., & Nursita, M. (2019). Profitabilitas, Likuiditas, Leverage, dan Ukuran Perusahaan: Sebuah Analisis Islamic Social Reporting (ISR) pada Perusahaan yang Terdaftar di JII. Majalah Ilmiah Bijak, 16(1), 1–11. https://doi.org/10.31334/bijak.v16i1.318

Citravury, D., Mulyati, S., & Icih, I. (2019). Analisis Pengaruh Ukuran Perusahaan, Jenis Industri, Umur Perusahaan, Dan Penerbitan Sukuk Terhadap Tingkat Pengungkapan Islamic Social Reporting (Isr) Pada Perusahaan Yang Terdaftar di Daftar Efek Syariah (Des) Tahun 2010-2012. TSARWATICA (Islamic Economic, Accounting, and Management Journal), 1(01), 76–101. https://doi.org/10.35310/tsarwatica.v1i01.82

Dananjaya, D. G. Y., & Ardiana, P. A. (2016). Proporsi Dewan Komisaris Independen Sebagai Pemoderasi Pengaruh Kepemilikan Institusional Pada Manajemen Laba. 15, 1595–1622.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro.

Hartawati, E., Sulindawati, N. L. G. E., & Kurniawan, P. S. (2017). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Kinerja Sosial, Kinerja Lingkungan Dan Komite Audit Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (Isr) Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Jakarta Islamic Index (Jii) Periode Tahun 2014-2016. JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi S1), 8(2). https://doi.org/10.23887/jimat.v8i2.13246

Hartini, T. (2018). Analisis Pengaruh Firm Size Dan Profitabilitas Terhadap Islamic Social Reporting (ISR) Dengan Earning Growth Sebagai Variabel Moderating Pada Jakarta Islamic Index (JII). 18, 137–150.

Hasanah, N. T., Widiyanti, N. W., & Sudarno, S. (2018). Analisis Pengaruh GCG dan Kinerja Keuangan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR). E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 5(2), 115. https://doi.org/10.19184/ejeba.v5i2.8645

Indrawati Mara Kusuma, A. J. (2016). Pengaruh Leverage, Profitabilitas, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Index Pada Unit Usaha Syariah Di Indonesia. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Kuncoro, R. G., & Anwar, S. (2021). Mampukah Non Performing Financing Memoderasi CAR, PSR, ZPR Terhadap Profitability Bank Umum Syariah? Jurnal Revenue: Jurnal Ilmiah Ilmu Akuntansi, 2(1), 107–115.

Kurniawati, M., & Yaya, R. (2017). Pengaruh Mekanisme Corporate Governance, Kinerja Keuangan dan Kinerja Lingkungan terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting. Jurnal Akuntansi Dan Investasi, 18(2), 163–171. https://doi.org/10.18196/jai.180280

Lestari, S. (2014). Pengaruh Tingkat Profiabilias, Likuiditas, Leverage, Ukuran Perusahaan Dan Umur Perusahaan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Perbankan Syariah Indonesia Tahun 2010-2014. 1–24.

Lorenza, lora, & Anwar, S. (2021). Pengaruh Fdr, Der, Dan Current Ratio Terhadap Profitability Dengan Npf Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(2), 459–471. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(2).6853

Nadlifiyah, N. F., & Laila, N. (2016). Analisis Pengaruh Kinerja Perusahaan Terhadap Pengungkapan Isr Bank Umum Syariah Tahun 2010-20141) Nia. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1–7.

Padmayanti, N. P. E. W., Suryandari, N. N. A., & Munidewi, I. . B. (2019). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Dewan Ko- Misaris Independen Sebagai Variabel Pemoderasi Pada Perusahaan Manu- Faktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Riset Akuntansi JUARA, 9(1), 62–72.

Prasetyoningrum, A. K. (2018). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage , Efisiensi Biaya , dan Umur Perusahaan terhadap Islamic Social Reporting (ISR) pada Perbankan Syariah di Indonesia. MALIA: Journal of Islamic Banking and Finance, 2(2), 147–162.

Prasetyorini, B. F. (2013). Bhekti Fitri Prasetyorini; Pengaruh Ukuran Perusahaan ... 1.

Pratama, A. N. A., Muchlis, S., & Wahyuni, I. (2018). Determinan Pengungkapan Islamic Social Reporting(Isr) Pada Perbankan Syariah Dengan Komisaris Independen Sebagai Variabel Moderating. AL-MASHRAFIYAH: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Perbankan Syariah, 2(1), 104–105.

Qurrotulaini, N., & Anwar, S. (2021). Pengaruh Intellectual Capital , Tax Avoidance dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(5), 866–887.

Ramadhani, F. (2016). Faculty of Economics Riau University ,. JOMFekom, 4(1), 1960–1970.

Rosiana, R., Arifin, B., & Hamdani, M. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage, Dan Islamic Governance Score Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (Studi Empiris pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2010-2012). Esensi, 5(1), 87–104. https://doi.org/10.15408/ess.v5i1.2334

Rostiani, S. S., & Sukanta, T. A. (2018). Profitabilitas Dan Leverage Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting ( ISR ) ( Studi Pada Bank Umum Syariah di Indonesia Periode. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Ekonomi, 4(2), 1225–1248.

Rostiani, S. S., & Sukanta, T. A. (2019). Pengaruh Dewan Pengawas Syariah, Profitabilitas Dan Leverage Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (Isr) (Studi Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia Periode 2012-2016). Jurnal Akuntansi, Bisnis Dan Ekonomi, 4(2), 1225–1248. https://doi.org/10.33197/jabe.vol4.iss2.2018.184

Sabrina, N., & Betri. (2018). Pengaruh Profitabilitas dan Leverage Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi. BALANCE: Jurnal Akuntansi Dan Bisnis, 3(1), 324–333.

Siddi, P., Widiastuti, L., & Chomsatu, Y. (2019). Pengungkapan Islamic Social Reporting (Isr) Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. 1(1).

Sulistyawati, A. I., & Yuliani, I. (2017a). Pengungkapan Islamic Reporting Pada Indeks Saham Syariah Indonesia. Jorunal Of Accounting & Finance, 13(2), 15–27.

Sulistyawati, A. I., & Yuliani, I. (2017b). Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Indeks Saham Syariah Indonesia. AKUISISI| Journal of Accounting & Finance, 13(2), 15–27.

Umiyati, U., & Baiquni, M. D. (2019). Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dan Leverage Terhadap Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Islam, 6(1), 85–104. https://doi.org/10.35836/jakis.v6i1.10

Widarto. (2017). Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan, Dan Kinerja Lingkungan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR).

Downloads

Published

2021-08-29

How to Cite

Safitri, F., & Rofiuddin, M. (2021). Pengungkapan islamic social reporting yang dimoderasi komisaris independen dengan teknik moderated regression analysis. Journal of Accounting and Digital Finance, 1(2), 138–152. https://doi.org/10.53088/jadfi.v1i2.154