Mampukah kepuasan konsumen memediasi pengaruh personal selling, direct selling dan nilai-nilai Islam terhadap loyalitas nasabah?
DOI:
https://doi.org/10.53088/jmdb.v1i1.28Keywords:
Personal Selling, Direct Selling, Islamic values, loyalty, customer satisfactionAbstract
This study aims to examine the effect of personal selling, direct selling, and Islamic values on customer loyalty at BPRS Sukowati Sragen with customer satisfaction as an Intervening Variable. The number of samples taken in this study was 100 respondents as a sample using the random sampling technique. The tool used in this research is Path Analysis. The results showed personal selling did not affect loyalty. Direct selling had a positive effect on customer loyalty, while Islamic values had no effect on customer loyalty and satisfaction had a positive effect on customer loyalty at BPRS Sukowati Sragen. Satisfaction does not mediate the influence of Islamic values on loyalty, but it is able to mediate personal selling and direct selling on loyalty.
References
Aryani, D., & Rosinta, F. (2010). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan Membentuk Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ilmu Adsminitasi Dan Organisasi, 17(2).
Azis, G. A., Roni, M., & Anshori, T. (2020). Pengaruh Keunggulan Produk Pembiayaan Murabahah, Rahn Dan Penerapan Nilai-Nilai Islam Dengan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT BPR Syariah Lantabur Tebuireng Kantor Cabang Gresik. Journal of Sharia Economics, 2(2). https://doi.org/10.35896/jse.v2i2.126
Bakri, A. N., & Masruroh, U. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Islam Dalam Bank Berbasis Syariah Dan Pengaruh Terhadap Loyalitas Nasabah. 1(1).
Cant, M. C., & Van, H. (2005). Personal Selling. English: Juta Academic.
Elena, M. (2020). Tingginya loyalitas nasabah sebagai penopang bank syariah.
Fathurrahman, D. (2001). Hukum Perjanjian Syariah dalam Kompliasi Hukum Perikatan. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Semarang: Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gumelar, M. R. B. (2020). Penerapan Strategi Direct Marketing Untuk MewujudaknLoyalitas Konsumen pada UD. Oca Batik Madura. SKRIPSI Mahasiswa UM.
Hanafi, M. A. N., & Syam, S. (2019). Analisis Kinerja Keuangan Berdasarkan Prinsip Camel pada PT. Bank Rakyat Indinesia (BRI) yang terdaftar di Bursa Efek. 1(1).
Hurriyati, R. (2010). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: Alfabeta.
Ismail, M. (2018). Pengaruh Komunikasi Pemasaran Yang Terpadu Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Pada Tabungan Siaga PT Bank Bukopin Cabang Pekanbaru. MENARA Ilmu, 12(80).
Manan, M. A. (1970). Islamic Economic: Theori and Practise (A Comperative Study). Delhi: Idarah Adabiyah.
Philip, K. (2008). Manajemen Pemasaran (ketigabela). Jakarta: Erlangga.
Pratama, A. A. N., & Yudiana, F. E. (2020). Perilaku konsumen muslim, religiusitas dan perilaku hijrah (D. M. M.Ag, Ed.). Salatiga: Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LPM2M) IAIAN Salatiga.
Rizky, D. K. (2020). the Influence of Experiential Marketing on Customer Loyalty Through Customer Satisfaction As an Intervening Variable for Mahakam Lantern Garden Visitors. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 4(03). https://doi.org/10.29040/ijebar.v4i03.1286
Setiawan, R. A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu Dan Riset Management, 2–18.
Simamora, H. (2000). Managemen Pemasaran Internasional (jilid 1). Jakarta: Salemba Empat.
Stone, B., & Jacobs, R. (2009). Sucessful Direct Marketing Methodes (8th ed.). MC Graw Hill.
Sutiningrum, N. (2013). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap LoyalitasbNabahab Pada PT. Asuransi Jiwasraya (Persero). EJME Equator Journal Of Management And Enterepreneurship, 1(3).
Swasta, B. (2002). Manajemen Pemasaran (2nd ed.). Jakarta: Liberty.
Syam, E. (2007). Pembeli adalah raja. 4(1).
Tanjaya, V., & Wijaya, W. (2019). Pengaruh Saluran Distribusi dan Personal Selling Terhadap Kepuasan Pelanggan pada PT. Bilah Baja Makmur Abadi. Jurnal Managemen, 5(2).
Wijaya, A. (2018). Hukum Jaminan Sosial Indonesia. Jakarta: Sinar Grafika.
Aryani, D., & Rosinta, F. (2010). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan Membentuk Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ilmu Adsminitasi Dan Organisasi, 17(2).
Azis, G. A., Roni, M., & Anshori, T. (2020). Pengaruh Keunggulan Produk Pembiayaan Murabahah, Rahn Dan Penerapan Nilai-Nilai Islam Dengan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT BPR Syariah Lantabur Tebuireng Kantor Cabang Gresik. Journal of Sharia Economics, 2(2). https://doi.org/10.35896/jse.v2i2.126
Bakri, A. N., & Masruroh, U. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Islam Dalam Bank Berbasis Syariah Dan Pengaruh Terhadap Loyalitas Nasabah. 1(1).
Cant, M. C., & Van, H. (2005). Personal Selling. English: Juta Academic.
Elena, M. (2020). Tingginya loyalitas nasabah sebagai penopang bank syariah.
Fathurrahman, D. (2001). Hukum Perjanjian Syariah dalam Kompliasi Hukum Perikatan. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Semarang: Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gumelar, M. R. B. (2020). Penerapan Strategi Direct Marketing Untuk MewujudaknLoyalitas Konsumen pada UD. Oca Batik Madura. SKRIPSI Mahasiswa UM.
Hanafi, M. A. N., & Syam, S. (2019). Analisis Kinerja Keuangan Berdasarkan Prinsip Camel pada PT. Bank Rakyat Indinesia (BRI) yang terdaftar di Bursa Efek. 1(1).
Hurriyati, R. (2010). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: Alfabeta.
Ismail, M. (2018). Pengaruh Komunikasi Pemasaran Yang Terpadu Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Pada Tabungan Siaga PT Bank Bukopin Cabang Pekanbaru. MENARA Ilmu, 12(80).
Manan, M. A. (1970). Islamic Economic: Theori and Practise (A Comperative Study). Delhi: Idarah Adabiyah.
Philip, K. (2008). Manajemen Pemasaran (ketigabela). Jakarta: Erlangga.
Pratama, A. A. N., & Yudiana, F. E. (2020). Perilaku konsumen muslim, religiusitas dan perilaku hijrah (D. M. M.Ag, Ed.). Salatiga: Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LPM2M) IAIAN Salatiga.
Rizky, D. K. (2020). the Influence of Experiential Marketing on Customer Loyalty Through Customer Satisfaction As an Intervening Variable for Mahakam Lantern Garden Visitors. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 4(03). https://doi.org/10.29040/ijebar.v4i03.1286
Setiawan, R. A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu Dan Riset Management, 2–18.
Simamora, H. (2000). Managemen Pemasaran Internasional (jilid 1). Jakarta: Salemba Empat.
Stone, B., & Jacobs, R. (2009). Sucessful Direct Marketing Methodes (8th ed.). MC Graw Hill.
Sutiningrum, N. (2013). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap LoyalitasbNabahab Pada PT. Asuransi Jiwasraya (Persero). EJME Equator Journal Of Management And Enterepreneurship, 1(3).
Swasta, B. (2002). Manajemen Pemasaran (2nd ed.). Jakarta: Liberty.
Syam, E. (2007). Pembeli adalah raja. 4(1).
Tanjaya, V., & Wijaya, W. (2019). Pengaruh Saluran Distribusi dan Personal Selling Terhadap Kepuasan Pelanggan pada PT. Bilah Baja Makmur Abadi. Jurnal Managemen, 5(2).
Wijaya, A. (2018). Hukum Jaminan Sosial Indonesia. Jakarta: Sinar Grafika.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ragina Warindrasti, Abdul Aziz Nugraha Pratama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright @2021. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ( https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Indonesian Journal of Economics Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Wahid Nurdianto, Abdul Aziz Nugraha Pratama, Pengaruh work pressure, job insecurity dan workplace favouritism terhadap turnover intention dengan taqwa sebagai variabel pemoderasi , Journal of Management and Digital Business: Vol. 1 No. 2 (2021): Journal of Management and Digital Business
- Zakiyatunnaja Zakiyatunnaja, Abdul Aziz Nugraha Pratama, Dapatkah religiusitas memoderasi promosi, karakteristik syariah marketing dan kepercayaan terhadap minat masyarakat menabung di bank syariah? , Journal of Management and Digital Business: Vol. 2 No. 1 (2022): Journal of Management and Digital Business