Penerapan green economy dalam pembelajaran tematik untuk kemandirian ekonomi pesantren berbasis zero waste

Authors

  • Siti Qamariyah STIE Bakti Bangsa
  • Musoffan Musoffan STIE Bakti Bangsa
  • Muhammad Shoimus Sholeh Universitas Islam Madura

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v5i3.2181

Keywords:

Green Economy, Thematic Learning, Zero Waste

Abstract

Islamic boarding schools (pesantren) play a strategic role in developing individuals who are morally upright and economically independent. However, many pesantren face environmental challenges due to poor waste management. This community service project aimed to implement the green economy concept based on zero waste through thematic learning as a means to enhance the economic independence of pesantren and create a cleaner, healthier environment. The project was conducted at the Sumber Anyar Pamekasan Islamic boarding school, located in the Fatahillah complex, utilizing the ADIED model (Analysis, Design, Implementation, Evaluation, and Development). Activities included socialization, educational training on waste management, hands-on workshops on converting waste into compost and crafts, and evaluation using pre-tests and post-tests. The results showed a significant improvement in participants' understanding, with an N-Gain score of 0.76 (high category). These findings demonstrate that integrating thematic learning with green economy principles is effective in raising environmental awareness while generating economic value. The program contributes to the development of a sustainable, environmentally conscious curriculum and empowers students in Islamic boarding schools.

References

Alfian, A., & Yaqin, M. N. (2024). Peran Pesantren dalam Menciptakan Kemandirian Belajar Santri. Fakta: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 59. https://doi.org/10.28944/fakta.v3i2.325

Anwar, M. (2022). Green Economy Sebagai Strategi Dalam Menangani Masalah Ekonomi Dan Multilateral. Jurnal Pajak Dan Keuangan Negara (PKN), 4(1S), 343–356. https://doi.org/10.31092/jpkn.v4i1s.1905

Fatmawati, E. (2021). Pembelajaran Tematik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Fermansyah, I. J., Setyawati, Natje, M., Leonny, A., Verioga, D. M., & Prasetya, A. E. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Digital untuk Meningkatkan Pemahaman dan Kreativitas pada Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar dengan Model ADDIE. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(3), 191–205. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v5i3.6722

Fitri, R., & Ondeng, S. (2022). Pesantren Di Indonesia: Lembaga Pembentukan Karakter. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 42–54.

Gustriani, T., & Kholis, M. (2024). Pembelajaran Life Skills bagi Santri sebagai Inovasi Pendidikan di Pesantren. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 290–296. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i3.499

Hayati, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Tematik tema Lingkungan Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Elementer, 1(1), 34–38.

Kolopita, C. P., Katili, M. R., & Yassin, R. M. T. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar. Inverted: Journal of Information Technology Education, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.37905/inverted.v2i1.13081

Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2021). Kepraktisan Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. UNESA Journal of Chemical Education, 9(3), 317–323. https://doi.org/10.26740/ujced.v9n3.p317-323

Mubarok, D. (2023). Penerapan Green Economy Dalam Mencapai Pembangunan Ekonomi Berkelanjutan. Jurnal Bina Ummat: Membina Dan Membentengi Ummat, 6(2), 31–52. https://doi.org/10.38214/jurnalbinaummatstidnatsir.v6i2.195

Muhidin, N., Aminudin, A., & Rahmah, A. Q. N. (2025). Peranan Pondok Pesantren dalam Sistem Pendidikan Nasional. JIEP: Journal of Islamic Education Papua, 2(2), 82–94. https://doi.org/10.53491/jiep.v2i2.1248

Musoffan, Suprapto, H., & Nuraini, L. (2025). Peningkatan Produktifitas Wanita Pensisir Melalui Limbah Udang Sebagai Produk Lokal Dengan Konsep Blue Economy. Darmabakti: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 6(01), 30–37. https://doi.org/10.31102/darmabakti.2025.6.01.30-37

Musoffan, Sholeh, M. S., & Suprapto, H. (2023). Empowerment of Coastal Communities through Utilization of Fish Waste in Realizing a Blue Economy. Jurnal Abdimas, 27(2), 214–218. https://doi.org/10.15294/abdimas.v27i2.47985

Prabawati, M. A. (2022). Konsep green economy pada pola produksi dan konsumsi sebagai sustainable development goals (SDGs) berkualitas berbasis ekologi. Jurnal Sains Edukatika Indonesia (JSEI), 4(1), 36–42.

Pratama, S. F., Waid, S. H. I. A., & MSI, N. (2024). Green Economy Sebagai Strategi Dalam Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Syariah. 4, 153–172.

Putera, D. B. R. A., Hartiningsih, T., & Abadiyah, S. S. (2023). Pengembangan produk green economy dalam bidang pendidikan untuk mendukung sdgs. Jurnal Natural Science Educational Research, 6(2), 171–179. https://doi.org/10.21107/nser.v6i1.27144

Qamariyah, S., & Abdullah, I. (2022). Pemberdayaan Santri Dan Masyarakat Melalui Kegiatan Ekonomi Kreatif Daur Ulang Sampah Di Pondok Pesantren An-Nasyiin Desa Grujugan Kecamtan Larangan. Revenue : Jurnal Ekonomi Pembangunan Dan Ekonomi Islam, 5(01), 30–36. https://doi.org/10.56998/jr.v5i01.46

Sadali, S. (2020). Eksisntensi Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 13. https://doi.org/10.30863/attadib.v1i2.964

Siregar, S. H. (2020). Mudarabah dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah dan Implikasinya terhadap Lembaga Keuangan Syariah. Ijtihad, 36(1), 18–28.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Rineka Cipta.

Downloads

Published

2025-08-22

How to Cite

Qamariyah, S., Musoffan, M., & Sholeh, M. S. (2025). Penerapan green economy dalam pembelajaran tematik untuk kemandirian ekonomi pesantren berbasis zero waste. Penamas: Journal of Community Service, 5(3), 445–456. https://doi.org/10.53088/penamas.v5i3.2181