Edukasi manajemen bisnis sebagai upaya meningkatkan pengetahuan manajemen keuangan, digital marketing, dan manajemen operasional dalam usaha siswa SMA Solo Raya

Authors

  • Myrtana Pusparisti Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Agustin Amborowati Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Agreianti Puspitasari Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Astrid Noviana Paradhita Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Muhammad Tafdhil Amanda Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Ni Komang Septia Noriska Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Vivin Sulistyowati Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Yeni Fajariyanti Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret
  • Yohanes Wien Tineka Sekolah Vokasi, Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v5i3.2166

Keywords:

Financial Management, Digital Marketing, Operational Management, Business Simulation, Fishbone Diagram

Abstract

In facing the challenges of globalization and the digital era, understanding business management is an important skill that the younger generation needs to have. High school students, as future leaders and economic actors, need to get early education on the basic principles of business management in order to have an entrepreneurial mindset, critical thinking skills, and understanding of future business opportunities. This research aims to increase students' knowledge and understanding of the importance of financial management, digital marketing, and operational management in business. This training is a collaboration between the D3 Business Management Study Program and Ar Rasyid Kartasura High School. The method in this activity is to use Fish Bone Diagrams as a form of compiling Training materials. The training materials include Financial Management, Digital Marketing, Operational Management, and Business Simulation using Monsoonsim. Training evaluation is carried out through pre-test and post-test to measure the improvement of participants' knowledge. Suggestions for future training programs include expanding trainees, developing more relevant materials, ongoing mentoring, long-term evaluation, and strengthening collaboration with various parties.

References

Ariadin, M., & Safitri, T. A. (2021). Perilaku Manajemen Keuangan Pada Umkm Sentra Kerajinan Kayu Di Kabupaten Dompu. Among Makarti, 14(1), 31–43. https://doi.org/10.52353/ama.v14i1.203

Aristriyana, E., & Ahmad Fauzi, R. (2023). Analisis Penyebab Kecacatan Produk Dengan Metode Fishbone Diagram Dan Failure Mode Effect Analysis (Fmea) Pada Perusahaan Elang Mas Sindang Kasih Ciamis. Jurnal Industrial Galuh, 4(2), 75–85. https://doi.org/10.25157/jig.v4i2.3021

Fauzi, H. (2020). Pelatihan Manajemen Keuangan Bagi Pelaku Umkm Sebagai Upaya Penguatan Umkm Jabar Juara Naik Kelas. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 247–255. https://doi.org/10.31949/jb.v1i3.324

Febriana, W., Anggriani, R., Sumadewa, I. N. Y., Widyawati, L., Noviansyah, & Faerrosa, Lady. (2025). Manajemen Operasional Implementasi Manajemen Operasional Sederhana untuk Meningkatkan Efisiensi Produksi pada Pelaku UMKM di Desa Beleka kecamatan Praya Timur kabupaten Lombok Tengah: Implementasi Manajemen Operasional Sederhana. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat IPTEKS, 2(2), 1–9.

Handayani, M. A., Amalia, C., & Sari, T. D. R. (2022). Pengaruh Pengetahuan Keuangan, Sikap Keuangan dan Kepribadian Terhadap Perilaku Manajemen Keuangan (Studi Kasus pada Pelaku UMKM Batik di Lampung). EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 647–660. https://doi.org/10.37676/ekombis.v10i2.2262

Harahap, H. S., Dewi, N. K., & Ningrum, E. P. (2021). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi UMKM. Jurnal Loyalitas Sosial: Journal of Community Service in Humanities and Social Sciences, 3(2), 77. https://doi.org/10.32493/jls.v3i2.p77-85

Irfani, H., Yeni, F., & Wahyuni, R. (2020). Pemanfaatan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Pada Ukm Dalam Menghadapi Era Industri 4.0. JCES (Journal of Character Education Society), 3(3), 651–659.

Mahbubah, N. A., Hidayat, H., & Kurniawan, M. D. (2024). Peningkatan Kualitas Manajemen Operasional Pelaku UMKM dengan Menerapkan Aplikasi Microsoft Excel (Studi Kasus: UMKM Sidayu). JGEN : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 153–158. https://doi.org/10.60126/jgen.v2i1.319

Moonsoonsim. (2025). Why Choose Monsoonsim?. https://monsoonsim.com/

Naimah, R. J., Wardhana, M. W., Haryanto, R., & Pebrianto, A. (2020). Penerapan Digital marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal IMPACT: Implementation and Action, 2(2), 39. https://doi.org/10.31961/impact.v2i2.844

Novianti, M., & Salam, A. (2021). Pengaruh Pengetahuan Keuangan, Sikap Keuangan Dan Kepribadian Terhadap Perilaku Manajemen Keuangan Pelaku UMKM Di Moyo Hilir. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 4(2), 18–26.

Pandia, W. D. B., Sari, N., Sembiring, K. N. B., & Gulo, Philipus Pilarzato Sinaga, I. N. (2025). Analisis Strategi Manajemen Operasional Terhadap UMKM. JIMU: Jurnal Ilmiah Multi Disiplin, 3(3), 1978–1987. https://doi.org/10.70294/jimu.v3i03.977

Purwaningsih, E., Vega Monica, A. A., Syarmith Ananda, E., Fasya, F., Solichin, M., Agustina, N., & Noor Ibrahim, S. M. (2024). Evaluasi Waktu Tunggu Pelayanan Pendaftaran Di Puskesmas Segiri Kota Samarinda Menggunakan Fishbone Diagrams. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 776–781. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2636

Ramadhani, I. P., & Winardini, W. (2024). Analisis Diagram Fishbone Dalam Kebijakan Pengelolaan Sampah Di Kota Surabaya. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(5), 3031–5220. https://doi.org/10.31764/jces.v3i3.2799

Ridwan, I. M., Fauzi, A., Aisyah, I., Susilawati., & Sofyan, I. (2019). Penerapan Digital Marketing Sebagai Peningkatan Pemasaran Pada UKM Warung Angkringan “WAGE” Bandung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 137–142. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v2i1.4974.g2941

Rumbinianingrum, W., & Wijayangka, C. (2018). Pengaruh literasi keuangan terhadap pengelolaan keuangan UMKM. Jurnal Manajemen Dan Bisnis (ALMANA), 2(3), 155–163. https://doi.org/10.36555/almana.v2i3.162

Widyahening, C. E. T. (2018). Penggunaan Teknik Pembelajaran Fishbone Diagram Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(1), 11. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i1.59

Downloads

Published

2025-09-08

How to Cite

Pusparisti, M., Amborowati, A., Puspitasari, A., Noviana Paradhita, A., Tafdhil Amanda, M., Septia Noriska, N. K., Sulistyowati, V., Fajariyanti, Y., & Wien Tineka, Y. (2025). Edukasi manajemen bisnis sebagai upaya meningkatkan pengetahuan manajemen keuangan, digital marketing, dan manajemen operasional dalam usaha siswa SMA Solo Raya. Penamas: Journal of Community Service, 5(3), 561–570. https://doi.org/10.53088/penamas.v5i3.2166