Penanaman nilai-nilai patriotisme melalui cerita sejarah perjuangan bangsa pada PAUD Sejahtera Tunggulwulung Kecamatan Lowokwaru Kota Malang

Authors

  • Khoirotul Bariyah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Wisnuwardhana, Indonesia
  • Dyta Agnes Layung Sari Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Wisnuwardhana
  • Muh. Irfan Mukhlishin Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Wisnuwardhana, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v5i3.2155

Keywords:

Patriotic Values, Historical Stories, Early Childhood Education (PAUD)

Abstract

The globalization era is accompanied by a massive influx of foreign cultures, resulting in the nation's noble values being easily eroded, exacerbated by the young generation's lack of understanding of the nation's historical struggles. At an early age, children experience a growth in high absorption capacity, which can have a lasting impact and remain throughout their lives. Therefore, instilling values of patriotism from an early age is highly relevant and urgent. The method employs a collaborative approach, focusing on inspiring stories about national heroes and historical events. This is chosen based on its suitability for the characteristics of early-age children who enjoy narrative and imagination at Sejahtera Tunggulwulung PAUD. This activity includes the introduction of national hero figures, inspirational stories about these heroes, accounts of historical events related to the nation's struggle, and singing national songs. The results show an increase in children's enthusiasm for historical stories, their ability to remember several important figures or events, and a rise in children's interest in national topics, as indicated by the questions about heroes. This activity successfully laid the foundation for instilling a sense of love for the homeland and pride in national identity in children.

 

References

Aulia, D., Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). Analisis kebijakan kurikulum merdeka melalui implementasi proyek penguatan profil pelajar Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122–133. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i1.25923

Daulay, M. I., & Fauzidin, M. (2023). Implementasi kurikulum merdeka pada jenjang PAUD. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas (BRUE), 9(2), 101–116. https://doi.org/10.24114/jbrue.v9i2.52460

Deswita, D., Firdaus, E., Rochman, B. A., Barlian, U. C., & Sauri, S. (2021). Analisis standar proses pendidikan Sekolah Menengah Pertama Al-Azhar Syifa Budi Parahyangan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(1), 11–19. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i1.198

Fitriyani, R., Rahmawati, E., & Indah, R. P. S. (2025). Analisis metode bercerita berbasis digital untuk meningkatkan minat baca pada anak usia dini. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 7(01), 114–122. https://doi.org/10.53863/kst.v7i01.1520

Hadisi, L. (2015). Pendidikan karakter pada anak usia dini. Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 50–69. https://doi.org/10.31332/atdb.v8i2.410

Hasmori, A. A., Sarju, H., Norihan, I. S., Hamzah, R., & Saud, M. S. (2011). Pendidikan, kurikulum dan masyarakat: Satu integrasi. Journal of Edupres, 1, 350–356.

Herliyanto, M. (2023). Efektivitas metode bercerita (storytelling) dalam pembelajaran PKn untuk menanamkan karakter kebangsaan. Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 37–45.

Hermoyo, R. P. (2014). Membentuk komunikasi yang efektif pada masa perkembangan anak usia dini. Jurnal Pedagog, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v1i1.21

Irawansyah, B., Sugiarto, B. L. P. D., Lutfiah, I., & Ertanti, D. W. (2025). Implementasi karakter nasionalisme peserta didik melalui pembiasaan menyanyikan lagu nasional di sekolah dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 6(1), 156–164. https://doi.org/10.54371/ainj.v6i1.790

Kristsuana, L. N., Afriline, G. V., Gea, F. S. P., & Krishi, N. S. L. (2024). Metode storytelling untuk mengenalkan emosi pada anak usia 4-5 tahun. Aletheia Christian Educators Journal, 5(1), 34–41. https://doi.org/10.9744/aletheia.5.1.34-41

Luthfillah, N., Elan, E., & Rachman, B. (2022). Pentingnya penanaman nilai-nilai nasionalisme dan patriotisme pada anak usia dini. Journal of Education Research, 3(1), 35–41. https://doi.org/10.37985/jer.v3i1.74

Mollah, M. K. (2015). Konsep interaksi edukatif dalam pendidikan islam dalam perspektif Al-qur’an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 236–256.

Nisfa, N. L., & Putri, F. K. A. (2022). Pembelajaran sains inquiry pada anak usia dini. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 29–42. https://doi.org/10.35878/tintaemas.v1i1.384

Okfia, W., & Jaya, I. (2021). Konstruktivis teori dalam pengenalan kosa kata bahasa inggris dengan menggunakan flashcard di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 163–171.

Pamungkas, T. A., & Rigianti, H. A. (2023). Pengaruh pembiasaan penggunaan bahasa jawa dalam pembentukan karakter patriotisme siswa sekolah dasar. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 392–403. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1193

Rianto, H., & Firmansyah, S. (2017). Upaya mewujudkan pemahaman nilai-nilai patriotisme dalam bersikap mahasiswa Program Studi PPKn IKIP PGRI Pontianak. SOSIAL HORIZON: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(1), 86–96. https://doi.org/10.31571/sosial.v4i1.425

Rizkasari, E. (2023). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya menyiapkan generasi emas Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 50. https://doi.org/10.30659/pendas.10.1.50-60

Sukatin, S., Chofifah, N., Turiyana, T., Paradise, M. R., Azkia, M., & Ummah, S. N. (2020). Analisis perkembangan emosi anak usia dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(2), 77–90. https://doi.org/10.14421/jga.2020.52-05

Sulistiani, D. (2025). Implementasi “nilai-nilai Pancasila” dalam konteks patriotisme menggunakan metode bercerita di kelas TK B Miftahul Ulum Al-Amin Terrak, Tlanakan, Pamekasan. ATTAQWA: Jurnal Pendidikan Islamdan Anak Usia Dini, 4(3), 196–203. https://doi.org/10.58355/attaqwa.v4i3.179

Wahyudi, E., & Wibawani, S. (2021). Pembentukan sikap rela berkorban mahasiswa melalui mata kuliah patriotisme. Jurnal Pertahanan & Bela Negara, 11(1), 15–30. https://doi.org/10.33172/jpbh.v11i1.1169

Yulianto, E. (2025). Pengaruh penanaman nilai kejuangan Jenderal Soedirman terhadap pembentukan budi pekerti dan motivasi belajar di lingkungan Pendidikan Yasma PB. Soedirman. SIPENDAS: Jurnal Kreasi dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 31–54.

Yusuf, R. N., Neng, S. T. A. A. K., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. Jurnal Plamboyan Edu (JPE), 1(1), 37–44.

Zunaidi, A. (2024). Metode pengabdian kepada masyarakat: Pendekatan praktis untuk memberdayakan komunitas (April 2024). Yayasan Putra Adi Dharma.

Downloads

Published

2025-07-31

How to Cite

Bariyah, K., Sari, D. A. L., & Mukhlishin, M. I. (2025). Penanaman nilai-nilai patriotisme melalui cerita sejarah perjuangan bangsa pada PAUD Sejahtera Tunggulwulung Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Penamas: Journal of Community Service, 5(3), 377–386. https://doi.org/10.53088/penamas.v5i3.2155