Penanaman nilai-nilai patriotisme melalui cerita sejarah perjuangan bangsa pada PAUD Sejahtera Tunggulwulung Kecamatan Lowokwaru Kota Malang
DOI:
https://doi.org/10.53088/penamas.v5i3.2155Keywords:
Patriotic Values, Historical Stories, Early Childhood Education (PAUD)Abstract
The globalization era is accompanied by a massive influx of foreign cultures, resulting in the nation's noble values being easily eroded, exacerbated by the young generation's lack of understanding of the nation's historical struggles. At an early age, children experience a growth in high absorption capacity, which can have a lasting impact and remain throughout their lives. Therefore, instilling values of patriotism from an early age is highly relevant and urgent. The method employs a collaborative approach, focusing on inspiring stories about national heroes and historical events. This is chosen based on its suitability for the characteristics of early-age children who enjoy narrative and imagination at Sejahtera Tunggulwulung PAUD. This activity includes the introduction of national hero figures, inspirational stories about these heroes, accounts of historical events related to the nation's struggle, and singing national songs. The results show an increase in children's enthusiasm for historical stories, their ability to remember several important figures or events, and a rise in children's interest in national topics, as indicated by the questions about heroes. This activity successfully laid the foundation for instilling a sense of love for the homeland and pride in national identity in children.
References
Aulia, D., Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). Analisis kebijakan kurikulum merdeka melalui implementasi proyek penguatan profil pelajar Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122–133. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i1.25923
Daulay, M. I., & Fauzidin, M. (2023). Implementasi kurikulum merdeka pada jenjang PAUD. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas (BRUE), 9(2), 101–116. https://doi.org/10.24114/jbrue.v9i2.52460
Deswita, D., Firdaus, E., Rochman, B. A., Barlian, U. C., & Sauri, S. (2021). Analisis standar proses pendidikan Sekolah Menengah Pertama Al-Azhar Syifa Budi Parahyangan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(1), 11–19. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i1.198
Fitriyani, R., Rahmawati, E., & Indah, R. P. S. (2025). Analisis metode bercerita berbasis digital untuk meningkatkan minat baca pada anak usia dini. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 7(01), 114–122. https://doi.org/10.53863/kst.v7i01.1520
Hadisi, L. (2015). Pendidikan karakter pada anak usia dini. Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 50–69. https://doi.org/10.31332/atdb.v8i2.410
Hasmori, A. A., Sarju, H., Norihan, I. S., Hamzah, R., & Saud, M. S. (2011). Pendidikan, kurikulum dan masyarakat: Satu integrasi. Journal of Edupres, 1, 350–356.
Herliyanto, M. (2023). Efektivitas metode bercerita (storytelling) dalam pembelajaran PKn untuk menanamkan karakter kebangsaan. Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 37–45.
Hermoyo, R. P. (2014). Membentuk komunikasi yang efektif pada masa perkembangan anak usia dini. Jurnal Pedagog, 1(1), 1–22. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v1i1.21
Irawansyah, B., Sugiarto, B. L. P. D., Lutfiah, I., & Ertanti, D. W. (2025). Implementasi karakter nasionalisme peserta didik melalui pembiasaan menyanyikan lagu nasional di sekolah dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 6(1), 156–164. https://doi.org/10.54371/ainj.v6i1.790
Kristsuana, L. N., Afriline, G. V., Gea, F. S. P., & Krishi, N. S. L. (2024). Metode storytelling untuk mengenalkan emosi pada anak usia 4-5 tahun. Aletheia Christian Educators Journal, 5(1), 34–41. https://doi.org/10.9744/aletheia.5.1.34-41
Luthfillah, N., Elan, E., & Rachman, B. (2022). Pentingnya penanaman nilai-nilai nasionalisme dan patriotisme pada anak usia dini. Journal of Education Research, 3(1), 35–41. https://doi.org/10.37985/jer.v3i1.74
Mollah, M. K. (2015). Konsep interaksi edukatif dalam pendidikan islam dalam perspektif Al-qur’an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 236–256.
Nisfa, N. L., & Putri, F. K. A. (2022). Pembelajaran sains inquiry pada anak usia dini. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 29–42. https://doi.org/10.35878/tintaemas.v1i1.384
Okfia, W., & Jaya, I. (2021). Konstruktivis teori dalam pengenalan kosa kata bahasa inggris dengan menggunakan flashcard di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 163–171.
Pamungkas, T. A., & Rigianti, H. A. (2023). Pengaruh pembiasaan penggunaan bahasa jawa dalam pembentukan karakter patriotisme siswa sekolah dasar. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 392–403. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1193
Rianto, H., & Firmansyah, S. (2017). Upaya mewujudkan pemahaman nilai-nilai patriotisme dalam bersikap mahasiswa Program Studi PPKn IKIP PGRI Pontianak. SOSIAL HORIZON: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(1), 86–96. https://doi.org/10.31571/sosial.v4i1.425
Rizkasari, E. (2023). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya menyiapkan generasi emas Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 50. https://doi.org/10.30659/pendas.10.1.50-60
Sukatin, S., Chofifah, N., Turiyana, T., Paradise, M. R., Azkia, M., & Ummah, S. N. (2020). Analisis perkembangan emosi anak usia dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(2), 77–90. https://doi.org/10.14421/jga.2020.52-05
Sulistiani, D. (2025). Implementasi “nilai-nilai Pancasila” dalam konteks patriotisme menggunakan metode bercerita di kelas TK B Miftahul Ulum Al-Amin Terrak, Tlanakan, Pamekasan. ATTAQWA: Jurnal Pendidikan Islamdan Anak Usia Dini, 4(3), 196–203. https://doi.org/10.58355/attaqwa.v4i3.179
Wahyudi, E., & Wibawani, S. (2021). Pembentukan sikap rela berkorban mahasiswa melalui mata kuliah patriotisme. Jurnal Pertahanan & Bela Negara, 11(1), 15–30. https://doi.org/10.33172/jpbh.v11i1.1169
Yulianto, E. (2025). Pengaruh penanaman nilai kejuangan Jenderal Soedirman terhadap pembentukan budi pekerti dan motivasi belajar di lingkungan Pendidikan Yasma PB. Soedirman. SIPENDAS: Jurnal Kreasi dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 31–54.
Yusuf, R. N., Neng, S. T. A. A. K., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. Jurnal Plamboyan Edu (JPE), 1(1), 37–44.
Zunaidi, A. (2024). Metode pengabdian kepada masyarakat: Pendekatan praktis untuk memberdayakan komunitas (April 2024). Yayasan Putra Adi Dharma.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khoirotul Bariyah, Dyta Agnes Layung Sari, Muh. Irfan Mukhlishin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The author(s) retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-SA 4.0 license that allows others to remix, adapt, and build upon the work even for commercial purposes, as long as they credit the author(s) and license their new creations under the identical terms.
License details: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/