Inovasi dan Efisiensi: Pendampingan Usaha UMKM DAPOERUWIK.ID Di Kota Mojokerto

Authors

  • Beny Haryawan Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Negeri Malang
  • Basuni Basuni Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Negeri Malang
  • Agus Hermawan Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v5i1.1467

Keywords:

Innovation, Efficiency, MSMEs, Mentoring, Digital Marketing

Abstract

DAPOERUWIK.ID, located in the City of Mojokerto, is a business engaged in the culinary field, specifically in the production of cakes and pastries. With the main challenges being the limitations of digital marketing strategies, product design, and operational efficiency, this community service activity aims to provide support based on innovation and efficiency. The methods used include individual approaches, training, and the creation of a sustainable master plan. The results include the development of visual communication design, social media-based marketing strategies, and product innovation through vacuum pack packaging. This article documents the positive impact of mentoring on the development of the DAPOERUWIK.ID business.

References

Afifah, N., & Putri, H. N. (2023). Personalization Marketing: A Literature Review Approach for Elevating Customer Experience. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4 (6), 9469–9480.

Apriningrum, N., & Rahayu, M. A. (2018). Program Kemitraan Masyarakat: Optimalisasi Paud Holistik Di Desa Lemahmulya Kecamatan Majalaya Kabupaten Karawang. Sebatik, 22(2). https://doi.org10.46984/Sebatik.V22i2.336

Athirah, S. I., Kristianto, F. P., Purnomo, D. E. H., & Ma’rifah, J. D. (2022). Usaha Peningkatan Kualitas Bumdes Berdikari Pucang Melalui Pelatihan Business Plan. Sewagati, 6(4). https://doi.org10.12962/J26139960.V6i4.421

Dewi, S. M. (2022). Pemanfaatan Objek Wisata “Tegalan” Sebagai Sumber Pembelajaran Konsektual Anak Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Dan Pengabdian Universitas Buana Perjuangan Karawang, 2(1).

Ermawati, Y., Sodikin, M., & Supeni, E. (2022). Strategi Pemberdayaan Umkm Berbasis Sentra Wisata Kuliner Di Surabaya. Seminar Nasional Teknologi Dan Multidisiplin Ilmu Semnastekmu, 2(2), 390-404.

Evasari, A. D., & Yani, A. (2021). Analisis Variasi Produk, Kemasan Dan Media Iklan Terhadap Keputusan Pembelian Kripik “Nadasuka.” Revitalisasi, 10(1). https://doi.org10.32503/Revitalisasi.V10i1.1471

Farida, I., Ningsih, L., Aini, N., Kasiari, N., Nurdiana, P., Maharany, S., & A’yun, Q. (2023). Menciptakan Masyarakat Mandiri Secara Sosial Ekonomi Melalui Program Ketahanan Pangan Di Desa Alassapi. ENGAGEMENT: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 47-54. https://doi.org10.58355/Engagement.V2i1.19

Febriani, E., Yojana, R. M., Hetharia, D., & Rambung, R. A. (2022). Perancangan Logo Produk Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kabupaten Bogor. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (Jipemas), 5(3). https://doi.org10.33474/Jipemas.V5i3.15003

Handayani, A. D. (2023). Digitalisasi Umkm: Peningkatan Kapasitas Melalui Program Literasi Digital. Jurnal Signal, 11(1). https://doi.org10.33603/Signal.V11i1.8213

Handayani, T., Pusporini, P., & Resti, A. A. (2023). Analisis Strategi Digital Marketing Usaha Mie Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Jesya, 6(1). https://doi.org10.36778/Jesya.V6i1.889

Lady, Lim, J., Tango, J., Fernandes, N., Susanti, S., & Eddison, T. (2023). Analisis Penerapan Digital Marketing Pada Umkm Mm. Gemini. Jurnal Minfo Polgan, 12(1). https://doi.org10.33395/Jmp.V12i1.12513

Palupi, A., Putu Virra Indah Perdanawati, L., Agustiningsih, M., Bintara, R., Dillak, V. J., Pinondang, V., Zakarsi, W., Srihadi, S., & Sukmadilaga, C. (2023). Scale-Up Brand: Upaya Alternatif Keberlanjutan Bisnis Umkm. Suluh: Jurnal Abdimas, 4(2), 156-167. https://doi.org10.35814/Suluh.V4i2.4365

Putri, P. L., & Widadi, B. (2024). Peran Inovasi Dalam Pengembangan Model Bisnis Umkm Di Era Digital. Maeswara : Jurnal Riset Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 2(4), 180–189. https://doi.org10.61132/Maeswara.V2i4.1113

Regif, S. Y., Seran, M. S., Naif, I. Y., Pattipeilohy, A., & Saputri, L. (2023). Literasi Digital Ekonomi Hijau Terhadap Pemberdayaan Umkm Desa Di Kabupaten Langkat. Jurnal Ilmu Politik Dan Pemerintahan, 9(1). https://doi.org10.37058/Jipp.V9i1.6922

Setiyawan, E., Afza, H. F., Setiyani, R. A., Prastio, I., Febiola, S., Nadzir, I.& Amri, M. (2023). Inovasi Penguatan UMKM Melalui Demonstrasi Pembuatan Olahan Jagung, Branding dan Digital Marketing. Kampelmas, 2(1), 373-384.

Subagio, I. S., & Saraswati, E. (2021). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Informasi Akuntansi Terhadap Kinerja Umkm Di Purbalingga. J-Lee - Journal Of Law, English, And Economics, 2(1), 1-14. https://doi.org10.35960/J-Lee.V2i01.592

Sugiarto, E. C. (2021). Kewirausahaan Umkm Dan Pertumbuhan Ekonomi. Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia.

Wahyudi, P. L., & Nurcahyo, Y. E. (2022). Penerapan Teknologi Pengemasan Dengan Alat Sealer Cup Untuk Peningkatan Produktivitas Produksi Minuman Jamu Herbal. Jurnal Pengabdian Masyarakat Manage, 3(1), 25-34. https://doi.org10.32528/Jpmm.V3i1.7115

Zaharani, Y., Martha Tisna Ginanjar Putri, & Qisthi Maghfiroh. (2023). Inovasi Desain Kemasan Dan Logo Sebagai Media Promosi Produk Umkm Warung Makan Bakmi +62. Darma Cendekia, 2(2), 149-157. https://doi.org10.60012/Dc.V2i2.61

Downloads

Published

2025-03-27

How to Cite

Haryawan, B., Basuni, B., & Hermawan, A. (2025). Inovasi dan Efisiensi: Pendampingan Usaha UMKM DAPOERUWIK.ID Di Kota Mojokerto. Penamas: Journal of Community Service, 5(1), 129–137. https://doi.org/10.53088/penamas.v5i1.1467