Edukasi psikologi dasar dan pubertas pada peserta latihan gabungan Pramuka Penegak di Kota Lubuklinggau

Authors

  • Indah Dewi Ridawati Poltekkes Kemenkes Palembang
  • Eva Oktaviani Poltekkes Kemenkes Palembang
  • Nadi Aprilyadi Poltekkes Kemenkes Palembang
  • Wella Juartika Poltekkes Kemenkes Palembang
  • Zuraidah Zuraidah Poltekkes Kemenkes Palembang

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v4i2.1352

Keywords:

Education, Teenagers, Psychology of Puberty

Abstract

Adolescence is a transition period from childhood to adulthood. Many changes occur in adolescents. Not only physical changes but emotions and psyche also change in adolescents. Adolescents who experience puberty, if not balanced with basic knowledge of psychology and scientific knowledge about reproduction, are at risk of being affected by negative things. Health education needs to be carried out on adolescents to avoid adverse events. Community service activities include health education about introductory psychology and puberty. Activities are carried out on adolescents. Joint Scout Training Activities are held throughout Lubuklinggau City at SMKN 3 Lubuklinggau City. The activity consists of the survey stage, preparation, implementation of education, and evaluation. The evaluation method is in the form of classical questions, answers, and questionnaires both before and after the material is given. Community service is carried out by participants with enthusiasm, happiness, and enthusiasm. Participants can answer questions from the presenters well. The conclusion is that community service runs smoothly and adolescent knowledge increases.

References

Alurmei, W. A., Diana, N. H., Tirta, S. M., Azahra, Y. P., & Nasution, I. F. (2024). Rasa insecure pada remaja terhadap hubungan sosialnya. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(1), 278–285.

Ekawati, D., Sabur, F., Umar, S., & Gasma, A. (2021). Efektivitas Penyuluhan tentang Perubahan Fisik pada Masa Pubertas terhadap Peningkatan Pengetahuan Siswa di SDN NO.29 Cini Ayo Jeneponto. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(7), 2057–2064. https://doi.org/10.2307/40076689

Elisanti, A. D., & Ardianto, E. T. (2021). Pendampingan Posyandu Remaja Sebagai Upaya Preventif Kenakalan Remaja Di Surabaya. Jurnal Pengabdian Kesehatan Komunitas, 1(2), 88–89. https://doi.org/10.25311/jpkk.vol1.iss2.952

Fidora, I., Oktarini, S., & Prima, R. (2021). Siap Fisik Dan Psikologis Menghadapi Masa Pubertas. Jurnal Salingka Abdimas, 1(1), 6–10. https://doi.org/10.31869/jsam.v1i1.2817

Hariyani Sulistyoningsih, & Sinta Fitriani, S.KM., M.K.M. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Instagram untuk Meningkatkan Pengetahuan Remaja Tentang Pubertas. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 223–228. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i1.5140

Juanita, R. A., Sanjaya, D. A., Meriyani, H., & Siada, N. B. (2023). Edukasi Kesehatan Reproduksi di Masa Pubertas dengan Menggunakan Media Unik bagi Penyandang Disabilitas Sensorik Netra. Poltekita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 185–192. https://doi.org/10.33860/pjpm.v4i1.1591

Kurniawati, E. D., Novembriani, R. P., Suprobo, N. R., & Hasanah, W. K. (2022). Edukasi Perubahan Masa Pubertas dan Upaya Perlindungan Diri untuk Pencegahan Kekerasan Seksual pada Anak. Genitri Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Kesehatan, 1(2), 171–175. https://doi.org/10.36049/genitri.v1i2.86

Lestari, S., Hidayah, F., & Musyarofah, A. (2023). Edukasi Masa Pubertas pada Siswa Kelas VI SDN 1 Genteng Banyuwangi. Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 03(02), 99–107.

Natalie Pangajouw, C., Oroh, W., & Renteng, S. (2023). Gambaran Pengetahuan Pubertas pada Anak Usia Sekolah di SD Negeri 8 Tondano. Mapalus Nursing Science Journal, 1(2), 22–30. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/caring/article/view/48924

Nurhayati, T. (2016). Perkembangan Perilaku Psikososial pada masa Pubertas. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Saputro, A. A. N. P., Chaerunisa, R., Haya, N. D., Pardede, P. I., Anilah, N. G., & Hendriyani, M. E. (2023). Edukasi Persiapan Pubertas Ditinjau Dari Perspektif Biologi Dan Agama Islam pada Siswa Kelas 6 SDN Serang 05. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA Dan Pendidikan MIPA, 7(1), 42–50. https://doi.org/10.21831/jpmmp.v7i1.51939

Sunarti, & Mutmainnah Kamaruddin. (2023). Pemberian Edukasi Personal Hygiene Genetalia Saat Menstruasi Pada Remaja Putri. Indonesian Journal Of Community Dedication (IJCD), 5(2), 22–26.

Suryati, S., Rahmawaty, E., & Hasnani, F. (2024). Peningkatan Pengetahuan Dan Pendidikan Kesehatan Persiapan Pubertas Pada Siswa Sekolah Dasar. GEMAKES: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 115–119. https://doi.org/10.36082/gemakes.v4i1.1514

Trisetiyaningsih, Y., Hutasoit, M., & Diaz Utami, K. (2020). Pendidikan Kesehatan Tentang Pubertas Sebagai Upaya Meningkatkan Pengetahuan dan Kesiapan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Karya Husada, 2(1), 18–22.

Utaminingtyas, F., Mufidaturrosida, A., Maria, A., Agustina, C. E., Wahyuni, I., & Sasanti, S. D. (2024). Penyuluhan Kesehatan Tentang Mengenal Ciri-Ciri Pubertas Pada Remaja Melalui Media E-Booklet. Jurnal Pengabdian Masyarakat Aufa ( JPMA, 6(1), 24–30.

Widiastini, L. P., Karuniadi, I. G. A. M., & Saraswati, P. A. D. (2024). Kenali Masa Pubertas Pada Remaja Melalui Pendidikan Kesehatan. GEMAKES: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 65–69. https://doi.org/10.36082/gemakes.v4i1.1478

Downloads

Published

2024-12-21

How to Cite

Ridawati, I. D., Oktaviani, E., Aprilyadi, N., Juartika, W., & Zuraidah, Z. (2024). Edukasi psikologi dasar dan pubertas pada peserta latihan gabungan Pramuka Penegak di Kota Lubuklinggau. Penamas: Journal of Community Service, 4(2), 401–409. https://doi.org/10.53088/penamas.v4i2.1352