Keputusan pembelian Halal Food: Peran pengetahuan produk, labelisasi halal, dan religiusitas
DOI:
https://doi.org/10.53088/jhis.v1i2.753Keywords:
Product knowledge, Halal labeling, Religiosity, Purchasing decisions, AttitudeAbstract
This research examines the influence of product knowledge, halal labeling, and religiosity on purchasing decisions, with attitude as an intervening variable. This research uses a quantitative type of research. This research uses primary data by distributing questionnaires via Google Forms. The population in this research is halal food consumers in Semarang Regency. The sampling method in this study used a purposive sampling technique, and the results were obtained from 100 respondents. The data analysis used is path analysis. This research shows that product knowledge, halal labeling, and religiosity have a positive and significant effect on purchasing decisions. Product knowledge and halal labeling have a positive and significant effect on attitudes. Religiosity has a significant negative effect on attitudes. Product knowledge and halal labeling can mediate attitudes toward purchasing decisions, while religiosity cannot mediate attitudes toward purchasing decisions.
References
Adiba, E. M., & Wulandari, D. A. (2018). Pengaruh halal knowledge, islamic religiosity, dan attitude terhadap behavior konsumen Muslim generasi Y pengguna kosmetik halal di Surabaya. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 1(3), 357–369.
Alfiyah, T. (2021). Pengaruh pengetahuan dan religiusitas terhadap niat beli makanan halal yang dimediasi oleh sikap konsumen. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Amalia, A. (2019). Analisi Pengaruh Labelisasi Halal, Harga, Dan Personal Selling Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah Di Salatiga Dengan Sikap Sebagai Variabel Intervening. IAIN Salatiga.
Arifiyanto, I. R. (2018). Pengaruh Pengetahuan Produk Kosmetik Halal Dan Religiusitas Pada Sikap Terhadap Kosmetik Halal (Di Daerah Istimewa Yogyakarta).
Bulan, T. P. L. (2016). Pengaruh labelisasi halal terhadap keputusan pembelian sosis di Kuala Simpang kabupaten Aceh Tamiang. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 5(1), 431–439.
Busrah, B. (2019). Pengaruh Labelisasi Halal terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan dalam Kemasan pada Mahasiswa Fkip Unasman. J-Alif: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah Dan Budaya Islam, 4(2), 131–146.
Chandra, C. (2019). Pengaruh Brand Awareness , Brand Association , Perceived Quality , Dan Brand Loyalty Terhadap Customer Purchase Decision. 3(1), 176–185.
Keren, K., & Sulistiono, S. (2019). Pengaruh Motivasi, Budaya, dan Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Indomie. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 7(3), 319–324. https://doi.org/10.37641/jimkes.v7i3.284
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran Jilid I, edisi 13. Erlangga.
Kusuma, I. D., & Untarini, N. (2014). Pengaruh pengetahuan produk terhadap niat beli dengan sikap sebagai variabel intervening. Jurnal Ilmu Manajemen, 2(4), 1573–1583.
Kusuma, I. D., Untarini, N., & Produk, P. P. (2014). Irma Dwi Kusuma dan Nindria Untarini; Pengaruh Pengetahuan Produk ... 2.
Mahendri, W., Darsono, J. T., & Firdiansjah, A. (2020). The Influence of Religiusity and Halal Label through Halal Awareness Purchase Decisions. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 3(3), 1739–1746.
Pradani, E. Y., & Iriani, S. S. (2017). Pengaruh Religiusitas dan Country Of Origin terhadap Keputusan Pembelian Mie Samyang ( Studi pada Konsumen Mie Samyang di Surabaya Pusat ). Senima 3, 138–152.
Pratiwi, P. E., & Stanislaus, S. (2012). Pengaruh Pengetahuan Produk Terhadap Keputusan Membeli Pada Mahasiswa Konsumen Oriflame Di Unnes. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 4(2), 89–93.
Ramadhan, M. A. F., & Pangestuti, E. (2018). Pengaruh Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Ekolabel. Dalam Jurnal Administrasi Bisnis, 57(1).
Rohmatun, K. I., & Dewi, C. K. (2017). Pengaruh Pengetahuan Dan Religiusitas Terhadap Niat Beli Pada Kosmetik Halal Melalui Sikap. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 27–35.
Sahputra, A., & Nurlatifah, H. (2020). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, dan Halal Terhadap Keputusan Memilih Melalui Attitude dan Brand Trust Pada Bakeri Modern (Studi Kasus 3 Bakeri Top Brand. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 1(1), 11. https://doi.org/10.36722/jaiss.v1i1.456
Sumarwan, U. (2015). Perilaku Konsumen Teori Penerapannya Dalam Pemasaran Edisi Kedua. Penerbit Ghalia Indonesia.
Suryaputri, R. V. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Beli Produk Halal. Taraadin: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(1), 1–15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Martavia Marta, Nila Sa’adati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright @2021. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ( https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Journal of Halal Industry Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.