Determinan keputusan menabung kaum buruh pada perbankan syariah di Kudus: Peran mediasi niat menabung

Authors

  • Holif Annisa' Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga
  • Saiful Anwar Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/jmdb.v1i1.25

Keywords:

Islamic Branding, Knowledge, Service Quality, Saving Decision, Saving Intention

Abstract

This study aims to analyze Islamic branding, knowledge, and service quality on the saving decisions of workers, with a saving intention as an intervening variable. This type of research is a quantitative study with a population of Bank Syariah Indonesia KCP Kudus customers who make a living as laborers. The sampling technique in this study used purposive sampling, totaling 100 respondents. Workers are chosen to be unique because of their livelihood and ownership of Islamic bank accounts. The analytical tool used is path analysis. The results showed that Islamic branding, service quality, and saving intention positively affected saving decisions. Knowledge is not significant in saving decisions. Saving intention cannot mediate the influence of Islamic branding on saving decisions. Saving intention can mediate the effect of knowledge and service quality on saving decisions. The research contributes to the marketing model and services for workers. However, workers have a different segmentation from other consumers.

References

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.

Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Knowledge Management. 9, 59–74.

Anburika, N. (2018). Pengaruh Minat Dan Preferensi Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Produk-Produk Di Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Tulungagung.

Antonio, M. S. (2001). Bank Syariah: Dari Teori ke Praktik. Jakarta: Gema Insani Press.

Engel, F. J., Blackwell, R., & Miniard, P. (1995). Perilaku Konsumen. Jakarta: Binarupa Aksara.

Ferdinand, A. (2006). Metode penelitian manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Fitriya, E. (2017). Analisis Pengaruh Islamic Branding Terhadap Keputusan Konsumen Untuk Membeli Produk. JIAI (Jurnal Ilmiah Akuntansi Indonesia), 2, 31–41.

Hidayati, N. (2019). Analisis Pengaruh Lokasi, Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Bank Syariah Melalui Minat Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Nasabah Bank BRI Syariah Kantor Cabang Pembantu Sragen). IAIN Salatiga.

Ibrahim, C., & Rusdianto, H. (2016). Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung dengan Persepsi Masyarakat Sebagai variabel Moderating di Pati. Jurnal Equilibrium, 4.

Ilamiyah, M. N. (2020). Pengaruh Islamic Branding, Service Quality, Dan Sales Promotion Terhadap Keputusan Memilih Bank Syariah Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderating (Studi Kasus pada Nasabah PT. BPRS Sukowati Sragen Cabang Boyolali). IAIN Salatiga.

Kotler, P. (2000). Manajamen Pemasaran, Jilid 1&2. Jakarta: PT Prenhallindo.

Kotler, P. (2002). Manajamen Pemasaran. Jakarta: PT Prenhallindo.

Laila, Z. N. (2018). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi Dan Pengetahuan Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Bank Syariah Melalui Minat Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Nasabah Bank BRI Syariah Kantor Cabang MT. Haryono Semarang). IAIN Salatiga.

Lupiyoadi, R. (2009). Manajemen Pemasaran Jasa Edisi Ketiga. Jakarta: Salemba Empat.

Nafiah, Z. (2018). Pengaruh pengetahuan masyarakat tentang lembaga keuangan syariah dan tingkat religiusitas terhadap keputusan menjadi anggota BMT Yaummi Fatimah Pati Cabang Juwana. UIN Walisongo Semarang.

Nasrullah, M. (2015). Islamic Branding, Religiusitas Dan Keputusan Konsumen Terhadap Produk. Jurnal Hukum Islam (JHI), 13.

Nurlaeli, I. (2017). Pengaruh Faktor Budaya, Psikologi, Pelayanan, Promosi Dan Pengetahuan Tentang Produk Terhadap Keputusan Nasabah Memilih BPRS Di Banyumas. Islamadina Jurnal Pemikiran Islam, XVIII, 75–106.

Nurlatifah, S. Z., & Masykur, R. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Word Of Mouth (WOM) Dan Produk Pembiayaan Syariah Terhadap Minat Dan Keputusan Menjadi Anggota (Nasabah) Pada Baitul Tamwil Muhammadiyah (BTM) Kota Bandar Lampung. Jurnal Manajemen Indonesia, 17, 163–170.

Polla, F. C., Mananeke, L., & Taroreh, R. N. (2018). Analysis of the Influence of Price, Promotion, Location and Services Quality on Purchase Decisions in Pt. Indomaret Manado Unit Jalan Sea. Jurnal EMBA, 6(4), 3068–3077.

Prasetijo, R., & Ihalauw, J. J. O. . (2005). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Andi.

Shobirin, Fathoni, A., & Minarsih, M. (2016). Pengaruh Lokasi, Tingkat Suku Bunga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pengambilan Kredit (Studi Empiris Pada BPR Arthanugraha Makmursejahtera). Journal Of Management, 2.

Simamora, B. (2002). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sukron, A. R. M. (2019). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Islamic Branding dan E-Service Quality Terhadap Keputusan Pembelian di Tokopedia Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening. IAIN Salatiga.

Sunyoto, D. (2013). Perilaku Konsumen: Panduan Riset Sederhana untuk Mengenali Konsumen. Yogyakarta: CAPS.

Tjiptono, F. (2002). Manajemen Jasa Cetakan Kedua. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Yunus, N. S. N. M., Rashid, W. E. W., Arifin, N. M., & Rashid, N. M. (2014). Muslim’s Purchase Intention towards Non-Muslim’s: Halal Packaged Food Manufacturer. Procedia Social and Behavioral Sciences, 130, 145–154.

Downloads

Published

2021-04-28

How to Cite

Annisa’, H., & Anwar, S. (2021). Determinan keputusan menabung kaum buruh pada perbankan syariah di Kudus: Peran mediasi niat menabung. Journal of Management and Digital Business, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.53088/jmdb.v1i1.25