The achievement of educator and education personnel management in improving the quality of education
DOI:
https://doi.org/10.53088/jsel.v2i2.2251Keywords:
Quality of Education, Educators, Educational StaffAbstract
The quality of education in Indonesia is currently experiencing a notable decline. According to the latest Program for International Student Assessment (PISA) 2022 results, Indonesia ranks 68th out of 81 participating countries. This study aims to examine the achievement of standard management indicators for educators and education personnel as part of efforts to improve education quality at SDN Mojokerto 3. Employing a qualitative descriptive approach, data were collected through interviews, observations, and document analysis. The research instrument consisted of nineteen standard indicators related to educators and education personnel. The study involved teachers and staff at SDN Mojokerto 3 to assess the school’s alignment with the eight national education standards. Findings reveal that several key indicators have not been optimally implemented. Most teachers lack teaching certification, the school does not employ a guidance counselor, administrative head, or librarian, and it lacks both a laboratory and designated laboratory staff.
References
Ananda, R. (2018). Profesi pendidik dan tenaga kependidikan (Telaah tehadap pendidik dan tenaga kependidikan). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI), Medan
Aulia, N. A., Amirudin, A., & Muzaki, I. A. (2022). Pelaksanaan Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SDN Mekar Mukti 01 Cikarang Utara Bekasi. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 370-379. https://doi.org/10.24252/idaarah.v6i2.29406
A'yun, Q. (2019). Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Mempengaruhi Motivasi Guru di Lembaga Pendidikan Islam Bani Hasyim. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 4(8), 203-221.
Bachtiar, M. Y. (2016). Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Jurnal Publikasi Pendidikan, 4 (3), 196-202
Basri, H., Afriza, A., & Nurhayuni, N. (2024). Konsep Dasar dan Ruang Lingkup Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(02), 1609-1623. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i02.5334
Darling-Hammond, L., Holtzman, D. J., Gatlin, S. J., & Heilig, J. V. (2005). Does Teacher Preparation Matter? Evidence About Teacher Certification, Teach for America, and Teacher Effectiveness. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 13, 1-48.
Febrianti, I., & Mujahidah, A. (2024). Pengaruh Kompetensi Tenaga Pendidik dan Kependidikan terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 56 Surabaya. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(3), 13-13. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i3.452
Jannah, N. N. A., Firdausy, E. K., Afrida, Y., Salsabila, D. T., & Hidayat, R. (2024). Peningkatan Kompetensi dan Kinerja Pendidik dan Tenaga Kependidikan di MAN 3 Jember. Pendikdas: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 103-113. https://doi.org/10.56842/pendikdas.v5i2.388
Johan, R. C. (2012). Analisis Kebutuhan Pelatihan untuk Memenuhi Kompetensi Literasi Informasi Pengelola Perpustakaan Sekolah. Edulib, 2(2). https://doi.org/10.17509/edulib.v2i2.10048
Lubis, A. (2013). Pelaksanaan Standar Nasional dalam Dunia Pendidikan. Repository Universitas Negeri Medan, 1-17.
Maranting, H. S., Arif, M., & Mala, A. R. (2020). Implementasi Standar Nasional Pendidikan dalam Meningkatkan Daya Saing Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Gorontalo. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 188-206. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v8i2.1765
Moleong, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
OECD. (2022). Program for International Student Assesment.
Qadafi, M., Sumarni, A., Dina, A., & Fransiska, S. (2023). Pemenuhan Standar Nasional Pendidikan Melalui Pelaksanaan Sistem Penjaminan Mutu Internal di Sekolah Menengah Atas Negeri 6 Batang Hari. MUNTAZAM, 4(02), 8-18. https://doi.org/10.35706/muntazam.v4i02.10884
Ratu, D. (2019). Peningkatan Kapasitas Tenaga Pendidik dan Kependidikan di SMP Negeri Kembes. Abdimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(2), 159-170
Robi'ah, F., & Prihantini, P. (2024). Urgensi Kualitas Pendidik yang Sesuai dengan Kebijakan Pendidikan dalam Mencapai Standar Nasional Pendidikan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 409-419. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i1.23300
Saputra, B. E., Fauzi, A. D. N., Cindy, A. H., & Windasari, W. (2024). Analisis Kualitas Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMAN 1 Krembung. MAMEN: Jurnal Manajemen, 3(2), 101-108. https://doi.org/10.55123/mamen.v3i2.3290
Setiawan, I. (2019). Analisis Ketercapaian Indikator pada Standar Pendidik dan Tenaga Kependidikan di SMP Muhammadiyah Cipanas. At- Tanbawi, 4(1), 27-40.
Sriwahyuni, E., Kristiawan, M., & Wachidi, W. (2019). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengimplementasikan Standar Nasional Pendidikan (SNP) pada SMK Negeri 2 Bukittinggi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(1), 21-33. https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i1.2472
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan Kombinasi (mixed Methods). Bandung: Alfabeta
Suharsimi, A. (2006). Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: Bina Aksara
Syahrul, S., & Nurmayanti, N. (2020). Pengelolaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan di SMA Muhammadiyah Kendari. Shautut Tarbiyah, 25(2), 259-284. https://dx.doi.org/10.31332/str.v25i2.1623
Triwiyanto, T. (2013). Standar Nasional Pendidikan Sebagai Indikator Mutu Layanan Manajemen Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 19(2), 161-171
Utama, E. P. (2017). Pengembangan Kapasitas Tenaga Pendidik dan Peran Lembaga Pendidikan. Al-Idarah, 7(1), 86-88. doi:10.24042/alidarah.v7i1.1101.
Wijaya, M. S. P., Hidayat, R., & Rafida, T. (2019). Manajemen Sumber Daya Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Medan: LPPPI
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lollita Fristayana, Choirun Nisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The author(s) retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-SA 4.0 license that allows others to remix, adapt, and build upon the work even for commercial purposes, as long as they credit the author(s) and license their new creations under the identical terms.
License details: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Most read articles by the same author(s)
- Ayunda Nadea Saputri, Choirun Nisa, Manajemen Sarana dan Prasarana Dalam Pengelolaan Sekolah Sehat di SD Negeri Tempel Surakarta , Journal of Smart Education and Learning: Vol. 2 No. 2 (2025): Journal of Smart Education and Learning