Manajemen Sarana dan Prasarana Dalam Pengelolaan Sekolah Sehat di SD Negeri Tempel Surakarta

Authors

  • Ayunda Nadea Saputri Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Choirun Nisa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.53088/jsel.v2i2.2250

Keywords:

Facilities and Infrastructure Management, Healthy Schools, Elementary Schools

Abstract

A clean and healthy school environment involves not only physical cleanliness but also balanced nutrition, physical activity, and attention to students’ mental and emotional well-being. This study aims to examine the management of facilities and infrastructure in implementing a healthy school program at SD Negeri Tempel Surakarta. A qualitative case study approach was employed, using observation, interviews, and documentation as data collection techniques. Non-participatory observation was applied, in which the researcher observed activities without direct involvement, complemented by interviews and documentation of healthy school practices. The findings indicate that the school has demonstrated effective and creative management of facilities and infrastructure to support the realization of a healthy school environment. Strong commitment from the principal and teachers further reinforces this effort. However, challenges remain, as some students still tend to dispose of waste improperly and rarely wash their hands. These issues may be addressed through consistent guidance, regular practice, and sustained motivation to encourage healthier habits.

References

Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). Metode penelitian kualitatif: Panduan praktis untuk analisis data kualitatif dan studi kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Afifuddin, M. (2014). Pendidikan Sebagai Pilar Kebangkitan Bangsa. Cendekia, 6(02), 135-142. https://doi.org/10.37850/cendekia.v6i02.102

Alaby, M. A. (2019). Membumikan Nilai Pancasila pada Generasi Bangsa. Gema Wiralodra, 10(2), 179-190. https://doi.org/10.31943/gemawiralodra.v10i2.75

Amirudin, M. F. (2019). Hubungan Pendidikan dan Daya Saing Bangsa. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 35-48. https://doi.org/10.29240/belajea.v4i1.723

Apriani, L., & Gazali, N. (2018). Pelaksanaan Trias Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) di Sekolah Dasar. Jurnal Keolahragaan, 6(1), 20-28. http://doi.org/10.21831/jk.v6i1.14456

Arum, W. S. A. (2024). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Awaludin, A., & Saputra, E. (2016). Sistem Informasi Manajemen Sarana Prasarana Sekolah (Studi Kasus: Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Siak). Jurnal Ilmiah Rekayasa dan Manajemen Sistem Informasi, 2(2), 6-13.

Fathurrahman, F., & Dewi, R. O. P. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Mendukung Proses Belajar Siswa di SDN Puter 1 Kembangbahu Lamongan. Reforma: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 178-187. https://doi.org/10.30736/rfma.v8i1.141

Fitriana, D. (2020). Hakikat Dasar Pendidikan Islam. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 143-150. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v7i2.1322

Ginanjar, M. H., Rahman, R., & Jundullah, M. (2023). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran di SMA Al-Minhaj Bogor. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(01), 103-118. https://doi.org/10.30868/im.v6i01.3693

Gusniati, J., Jahera, J., Zulkifli, A., & Ananda, R. (2024). Standar Sarana dan Prasarana Pendidikan Dasar dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran yang Efektif. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 11(2), 572-582. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v11i2.4324

Hamidah, F., Rosidin, L., Nathania, N., & Fitri, R. (2024). Analisis Penerapan Program Sekolah Sehat dalam Meningkatkan Kesadaran Siswa Tentang Pentingnya Menjaga Lingkungan di SDN Kebon Jeruk 08. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 2232-2247. https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14871

Jakaria, Y., Purwadi, A., Yufridawati, Y., Martini, A. I. D., Murdiyaningrum, Y., & Suprastowo, P. (2018). Peningkatan Derajat Manusia Melalui Pendidikan. Badan Penelitian dan Pengembangan, Kemendikbud, Jakarta.

Nofijantie, L. (2012). Peran Lembaga Pendidikan Formal Sebagai Modal Utama Membangun Karakter Siswa. In: Conference Proceedings: Annual International Conference on Islamic Studies (AICIS) XII, 2947-2970

Nurharirah, S., & Effane, A. (2022). Hambatan dan Solusi dalam Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan. Karimah Tauhid, 1(2), 219-225. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v1i2.7709

Nurstalis, N., Ibrahim, T., & Abdurrohim, N. (2021). Peran Manajemen Sarana dan Prasarana dalam‎ Meningkatkan Mutu Pembelajaran di SMP Islam Cendekia‎ Cianjur. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 63-76. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.6579

Pradita, H. N. (2017). Implementasi Program Sekolah Sehat di SD N Tegalrejo 1 Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 6(1), 20-28.

Prasetya, H. (2021). Penerapan Metode Kepemimpinan Transformasional untuk Mewujudkan Sekolah Sehat. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6(1), 17-26. https://doi.org/10.51169/ideguru.v6i1.183

Rahmat, P. S. (2016). Peran Pendidikan dalam Membentuk Generasi Berkarakter Pancasila. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(2). https://doi.org/10.25134/pedagogi.v3i2.1161

Riadi, A. (2016). Pendidikan Karakter di Madrasah/Sekolah. Ittihad, 14(26). https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i26.868

Sabatyasno, A. Y., & Rigianti, H. A. (2023). Upaya Menjaga Kondisi Sekolah yang Sehat untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas III: Tinjauan terhadap Kesiapan Sekolah dalam Menciptakan Budaya Sekolah Sehat. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1220-1232. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1744

Safei, H., & Hudaidah, H. (2020). Sistem Pendidikan Umum pada Masa Orde Baru (1968-1998). Jurnal Humanitas, 7(1), 1-15.

Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial dan Teknologi (SNISTEK), 5, 84-90. https://doi.org/10.33884/psnistek.v5i.8067

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331-354. http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Suharti. (2021). Berhias Menciptakan Lingkungan Sekolah Sehat. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 6(2)

Syafii, A., Bahar, B., Shobicah, S., & Muharam, A. (2023). Pengukuran Indeks Mutu Pendidikan Berbasis Standar Nasional. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(7), 1697-1701.

Syamsuddin, A. F., Abdullah, M. N., Faisal, M., Rahman, H., & Natsir, S. Z. M. (2025). Pelatihan Guru dalam Menciptakan Sekolah Sehat: Strategi Meningkatkan Kesejahteraan Siswa melalui Pendidikan Kesehatan dan Gizi di Kota Makassar. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(3), 1245-1256.

Torlakson, T. (2011). A Blueprint for Great Schools. California: State Superinten- dent of Public Instruction California Department of Education

Umar, S., Senang, S., & Sunardi, S. (2024). Peningkatan Mutu Pembelajaran melalui Pengembangan Sarana dan Prasarana. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 4(1), 16-28. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v4i1.1552

Zakiyawati, S. W., & Trihantoyo, S. (2021). Urgensi Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Prestasi Belajar pada Jenjang Sekolah Menengah Kejuruan. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(01), 200-214

Zubaidah, S., Ismanto, B., & Sulasmono, B. S. (2017). Evaluasi Program Sekolah Sehat di Sekolah Dasar Negeri. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 72-82. https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i1.p72-82

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Saputri, A. N., & Nisa, C. (2025). Manajemen Sarana dan Prasarana Dalam Pengelolaan Sekolah Sehat di SD Negeri Tempel Surakarta. Journal of Smart Education and Learning, 2(2), 61–70. https://doi.org/10.53088/jsel.v2i2.2250