Pelatihan TOEFL sebagai upaya meningkatkan kemampuan bahasa inggris dan pengembangan karier bagi Mahasiswa Fakultas Syariah UIN Salatiga

Authors

  • Heru Saputra Universitas Islam Negeri Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/penamas.v2i2.479

Keywords:

TOEFL, Training, English proficiency

Abstract

English is something that must be mastered in this era of globalization. One indicator of English proficiency is the TOEFL score. The purpose of this training is to improve the ability of UIN Salatiga Sharia Faculty students in 2022 to work on TOEFL questions. The participants in this training were 30 Sharia faculty students from various semesters who had been selected through portfolios. This training method involves a pretest, hybrid lectures (online and offline), and a post-test. The result of this study is an increase in student TOEFL scores from a minimum initial score of 310 to 350. Furthermore, the average score in the pretest is 315 to 375 in the post-test.

Author Biography

Heru Saputra, Universitas Islam Negeri Salatiga

 

 

References

Dauer, L. T., Kelvin, J. F., Horan, C. L., & St Germain, J. (2006). Evaluating the effectiveness of a radiation safety training intervention for oncology nurses: a pretest–intervention–posttest study. BMC medical education, 6(1), 1-10.

De Lamato, L. (2021). Menapak jalan dakwah di bumi barat: biografi pemikiran Imam Shamsi Ali. Elex Media Komputindo.

Handayani, S. (2016). Pentingnya kemampuan berbahasa Inggris sebagai dalam menyongsong ASEAN Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1), 102-106.

Maduwu, B. (2016). Pentingnya pembelajaran bahasa Inggris di sekolah. Warta Dharmawangsa, (50).

Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil proses belajar mengajar.

Sutarsih, S. (2013). Pengaruh penerapan metode ceramah bervariasi terhadap peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMK Al-Hidayah Lestari.

Sutikno, M.S (2009). Belajar dan pembelajaran “Upaya kreatif dalam Mewujudkan. Pembelajaran yang Berhasil”. Cetakan kelima, Bandung: Prospect.

Tamrin, A. F., & Yanti, Y. (2019). Peningkatan keterampilan bahasa Inggris masyarakat pegunungan di Desa Betao Kabupaten Sidrap. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15(2), 61-72.

Utami, P. S., & Gafur, A. (2015). Pengaruh metode pembelajaran dan gaya belajar siswa terhadap hasil belajar IPS di SMP Negeri di Kota Yogyakarta. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 97-103.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Saputra, H. (2022). Pelatihan TOEFL sebagai upaya meningkatkan kemampuan bahasa inggris dan pengembangan karier bagi Mahasiswa Fakultas Syariah UIN Salatiga . Penamas: Journal of Community Service, 2(2), 140–146. https://doi.org/10.53088/penamas.v2i2.479