Analisis pengaruh pengetahuan awal, efikasi diri, kecerdasan emosional, perilaku belajar, dan budaya terhadap tingkat pemahaman akuntansi mahasiswa perbankan syariah
DOI:
https://doi.org/10.53088/jadfi.v1i1.8Keywords:
Culture, Emotional Intelligence, Learning behavior, Self-efficacyAbstract
The study aimed to examine the effect of prior knowledge, self-efficacy, emotional intelligence, learning behavior, and culture on the level of significance accounting understanding of Islamic banking students in Salatiga. This study uses primary data by providing questions in the form of questionnaires distributed to respondents who are students of the Islamic Banking Study Program, Faculty of Economics and Islamic Business, IAIN Salatiga. The sample was selected using the purposive sampling method. A total number of 180 questionnaires were sent out and 160 questionnaires can be processed. The data is processed by multiple linear regression analysis to prove the hypothesis. The results showed that partially the effect of prior knowledge has a significant effect on accounting understanding, although the four other variables, namely self-efficacy, emotional intelligence, learning behavior, and culture have no effect on the level of accounting understanding of Islamic banking students in other cities.
References
Adicondro, Nobelina dan Purnamasari Alfi. 2011. Efikasi Diri, Dukungan Sosial Keluarga dan Self Regulated Learning pada Mahasiswa Kelas VIII. Jurnal Humanitas. Vol. VIII. No. 01.
Nugraha, A. P. 2013. Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Perilaku Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Skripsi Universitas Jember.
Bandura, Albert. 1997. Self Efficacy The Exercise of Control, First Edition.
Freeman: New York.
Bloom, B. S. (1984). The 2 sigma problem: The search for methods of group instruction as effective as one-to-one tutoring. Educational researcher, 13(6), 4-16.
Goleman, D. 1995. Emotional intelligence: Why It can matter more Than IQ? New York: Bantom Books
Hariyoga, S., dan Suprianto, E. 2011. Pengaruh Kecerdasan emosional, perilaku belajar, dan budaya terhadap tingkat pemahaman akuntansi dengan kepercayaan diri sebagai variabel pemoderasi. Simposium Nasional Akuntansi XIV.
Hikmawati, E. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Perilaku Belajar, Dan Budaya Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Kepercayaan Diri Sebagai Variabel Pemoderasi (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Jember Angkatan Tahun 2016-2018) (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Jember).
Hofstede, G. 1980. Culture’s Consequences. Beverly Hills, CA: Sage.
Kujawa, S., & Huske, L. (1995). Strategic teaching and reading project guidebook. NCREL.
Mawardi, M. K. 2011. The Factors of SME Cluster Development in a Developing Country: The Case of Indonesian Clusters ICSB World
Conference. Stockholm, Sweden
Parauba, I. 2014. Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional, kecerdasan spiritual, dan perilaku belajar terhadap pemahaman akuntansi mahasiswa fakultas ekonomi dan bisnis universitas sam ratulangi manado. GOING CONCERN: JURNAL RISET AKUNTANSI, 9(2).
Sar’i, Muhammad, Muhammad Irsadsyah, Nasrullah Djamil. 2010. Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi S1 UIN SUSKA Riau Yang Berasal Dari Latar Belakang Sekolah Menengah Yang Berbeda). Purwokerto: Simposium Nasional Akuntansi XIII. Vol 13.
Suryaningrum, Sri. 2013. Penalaran Atas Persamaan Akuntansi Vs Persamaan Matematika. Jurnal Akuntansi & Keuangan. Vol. 4(1) pp. 19-23.
Suwardjono. 1999. Memahamkan Akuntansi di Tingkat Pengantar. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia. Vol. 14, No. 1, 71-87
Suwardjono. 2001. Mamahamkan Akuntansi Dengan Penalaran dan Pendekatan Sistem. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia, Vol. 14 No.3, pp.106-122
Suwardjono. 2010. Teori Akuntansi Perekayasa Pelaporan Keuangan. Yogyakarta : BPFE. Cetakan keempat.
Trisnawati, Eka Indah dan Sri Suryaningrum. 2003. Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Prosiding. Simposium Nasional Akuntansi, Surabaya
Taylor, SE. 2009. Health Physychology. Seventh Edition. Singapore: Mc. Graw Hill
Taufiq, M. .2017. Pengaruh Pengetahuan Awal Akuntansi Dan Efikasi Diri Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Melalui Minat Belajar Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Pgri Adi Buana Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 3(2).
Wardhani, I. R. 2012. Pengaruh kecerdasan emosional, perilaku belajar, dan budaya terhadap tingkat pemahaman akuntansi pada mahasiswa jurusan akuntansi di Universitas Muhammadiyah Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Wingkel. 1987. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.
Woolfolk, A. 2007. Educational Psychology. USA: Pearson Education , Inc.
Zakiah, F. (2013). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Pemahaman Akuntansi.
Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Education Research Journal, 45, 166-183
Ayu Arisanti, Devika dan Hakim, L. (2019). Pengaruh Efikasi Diri, Regulasi Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Biaya Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (Jpak), 7(3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fany Indriyani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Fitriyatul Khasanah, Fany Indriyani, Pengaruh leverage, likuiditas, dan capital intensity terhadap tax avoidance dengan komite audit sebagai variabel moderating , Journal of Accounting and Digital Finance: Vol. 1 No. 2 (2021): Journal of Accounting and Digital Finance