Pemberdayaan UMKM melalui pelatihan pemasaran dan standarisasi produk halal di Desa Sidang Muara Jaya

Authors

  • Erlin Kurniati Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Indonesia
  • Amelia Fajria Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Dwi Cahyadi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Muhammad Nur Irfansyah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Obi Permana AS Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Latifah Latifah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Farah Revi Mazida Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Pinka Ollyvia Ananda Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Intan Azzahra Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.53088/tintamas.v1i2.1209

Keywords:

MSMEs, Komplang, Halal product standardization, Marketing training

Abstract

The main issue in Sidang Muara Jaya Village, Rawa Jitu Utara District, is the low absorption of products from Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). By understanding the challenges faced, it is hoped that MSME actors can devise more effective strategies to enhance the appeal and visibility of Kerupuk Komplang products while encouraging the community to appreciate and purchase local products. This community service initiative was implemented through socialization, mentoring, and creating halal logos and a brand unique to Sidang Muara Jaya Village. The outcomes of this initiative successfully improved the knowledge and skills of MSME actors in the community. The insights gained regarding the importance of absorbing local products can help stimulate the economy of Sidang Muara Jaya Village. However, the initiative also identified several issues, including inadequate transportation and distribution facilities, a lack of product innovation, ineffective marketing strategies, insufficient training and skills, and competition from imported products.

References

Ainun, N., Maming, R., & Wahida, A. (2023). Pentingnya Peran Logo Dalam Membangun Branding Pada Umkm. Jesya, 6(1), 674–681. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.967

Hailuddin, H., Suryatni, M., Suriadi, I., Astuti, E., & Wardah, S. (2021). Membangun Usaha Dengan Pola KUBE (Kelompok Usaha Bersama) pada Pelaku Usaha Rumahan di RW. Ihlas Desa Rempung Lombok Timur. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3), 0–5. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v4i3.938

Karinda, M. V. A., Mananeke, L., & Roring, F. (2018). Pengaruh Strategi Pemasaran dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran Produk Indihome PT.Telkom Area Tomohon. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(3), 1568–1577.

Laksmi, I. A., Sari, N., Ayu, D., Adhiya, P., & Putri, G. (2021). Pegembangan Umkm Jajan Sengait Di Desa Sading Melalui Inovasi Branding Dan Packaging Development of Sengait Snack Msmes in Sading Village Through Branding and Packaging Innovation. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 5(2), 3–12.

Luhung, B. (2023). Digital Marketing Strategy to Increase Sales of SHIBIRU MSME Products. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 14(1), 111–123.

Nizam, M. F., Mufidah, E., & Fibriyani, V. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Inovasi Produk Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Pemasaran Umkm. Jurnal EMA, 5(2), 100–109.

Nofiani, P. W., & Mursid, M. C. (2021). Pentingnya Perilaku Organisasi dan Strategi Pemasaran dalam Menghadapi Persaingan Bisnis di Era Digital. Jurnal Logistik Bisnis, 11(2), 71–77.

Padliansyah, R., & Simbolon, A. S. (2021). Determinan Penerapan Akuntansi Manajemen pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah: Bukti Empiris dari Kota Tarakan. Jurnal Akuntansi Dan Bisnis: Jurnal Program Studi Akuntansi, 7(1), 51–61.

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Common, 3(1), 71–80. https://doi.org/10.34010/common.v3i1.1950

Riofita, H., Rifky, Mg., Raudatul Salamah, L., Asrita, R., Nurzanah, S., & Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, U. (2024). Perubahan Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Tantangan Pasar Konsumen Di Era Digital. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(3), 21–26.

Syah, H. (2020). Pengaruh Pembangunan Infrastruktur Terhadap Pendapatan Masyarakat Di Desa Pengkendekan Kecamatan Sabbang Kabupaten Luwu Utara. Universitas Muhammadiyah Palopo.

Warto, W., & Samsuri, S. (2020). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 98. https://doi.org/10.31000/almaal.v2i1.2803

Yolanda, C. (2024). Peran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Pengembangan Ekonomi Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 170–186. https://doi.org/10.36490/jmdb.v2i3.1147

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Kurniati, E., Fajria, A., Cahyadi, D., Irfansyah, M. N., AS, O. P., Latifah, L., Mazida, F. R., Ananda, P. O., & Azzahra, I. (2024). Pemberdayaan UMKM melalui pelatihan pemasaran dan standarisasi produk halal di Desa Sidang Muara Jaya. Tintamas: Jurnal Pengabdian Indonesia Emas, 1(2), 137–143. https://doi.org/10.53088/tintamas.v1i2.1209

Most read articles by the same author(s)