Pemberdayaan masyarakat melalui e-commerce pada UMKM Kripik Tempe Kirana di Desa Lebak

Authors

  • Ahmad Munirul Huda Fakultas Syariah, Universitas Islam Negeri Salatiga
  • M. Bayu Krismanto Fakultas Fuadah, Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Nesa Fatha Dinillah Dinillah Fakultas Dakwah, Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Sri Suparwi Fakultas Dakwah, Universitas Islam Negeri Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/tintamas.v1i3.1042

Keywords:

Community Empowerment, Tempe Chips, MSMEs, E-Commerce

Abstract

Along with the development of the era, information technology is increasingly advanced and developing. The advancement of information technology has given rise to many innovations that can be utilized to support the improvement of the community's economy, such as e-commerce. E-commerce is an alternative means of facilitating online buying and selling transactions. Unfortunately, the community does not fully understand the use of this application, especially among rural communities. The lack of knowledge about e-commerce indicates this is a means of marketing MSME products. The community service program aims to help empower MSMEs in Lebak Village, one of which is tempeh chips MSMEs. This productive home business opens up job opportunities for the people of Lebak Village to improve the community's economic welfare. This community service implements the theory of Participatory Action Research (PAR) through four stages: planning, marking or implementation, observation, and reflection. The results of this empowerment show an increase in knowledge and interest in learning in the community to increase sales of MSMEs, especially tempeh chips, through e-commerce to buy and sell transactions to increase sales turnover.

Author Biographies

M. Bayu Krismanto, Fakultas Fuadah, Universitas Islam Negeri Salatiga

-

Nesa Fatha Dinillah Dinillah, Fakultas Dakwah, Universitas Islam Negeri Salatiga

-

Sri Suparwi, Fakultas Dakwah, Universitas Islam Negeri Salatiga

-

References

Budiwitjaksono, G. S., Putri, R. A., Anindiyadewi, N. C., Pamuji, A. S. A., & Anggrainy, N. P. (2022). Pemberdayaan Masyarakat dalam Mengembangkan UMKM Melalui Digitalisasi di Kelurahan Benowo Kecamatan Pakal Kota Surabaya. Literasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Inovasi, 2(2), 615–624. https://doi.org/10.58466/literasi.v2i2.367

Estefany, N. V., Latifah, F. N., & others. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah UMKM Kampung Pia Untuk Meningkatkan Pendapatan Masyarakat. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 181–195.

IDNTIMES. (2023). 9 Pengertian E-Commerce Menurut Para Ahli. Www.Idntimes.Com.

Indawati, N., Juniarti, R. P., Paramita, S., & Indarwati, T. A. (2021). Pelatihan Pemasaran Online Pada Pelaku Usaha Keripik Tempe Dan Keripik Buah Desa Sukorejo Kecamatan Sidayu Kabupaten Gresik. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 18. https://doi.org/10.26740/ja.v7n1.p18-22

Lestari, D., Latifah, F. N., & others. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah Pada Umkm Franchise Pentol Kabul Dalam Meningkatkan Pendapatan. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 5(1), 216–229.

Tambunan, A., Friska, J., Yusuf, M. D., Hanani, N., Thomas, R., Serena, R., Fransiskus, R., & Asmara, R. W. (2022). Peningkatan Pendapatan Pelaku UMKMdi Kecamatan Tanjung Pura Kabupaten Langkat melalui Pelatihan Strategi Pemasarandengan Menggunakan Aplikasi E-Commerce. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 1(4), 63–76.

Wahyudi, K. E., Aziz, M. A., Putri, A. A., Damayanti, R. P., Widianti, E. A., & Mawaddah, R. O. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Dalam Melakukan Pembudidayaan Jamur Tiram Di Desa Laweyan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkarya, 2(6), 235–239.

Windusancono, B. A. (2021). Upaya Percepatan Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Indonesia. Mimbar Administrasi Fisip Untag Semarang, 18(1), 1–14.

Yuwita, N., Amaliyyah, N., & Setiadi, G. (2022). Pemberdayaan Masyarakat Melalui UMKM dengan Inovasi Keripik Tempe Coklat Dalam Upaya Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Dusun Telebuk Desa Lemahbang Kecamatan Sukorejo. Khidmatuna: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 173–182.

Zaelani, I. R. (2019). Peningkatan daya saing UMKM Indonesia: Tantangan dan peluang pengembangan IPTEK. Jurnal Transborders, 3(1), 15.

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Huda, A. M., Krismanto, M. B., Dinillah, N. F. D., & Suparwi, S. (2024). Pemberdayaan masyarakat melalui e-commerce pada UMKM Kripik Tempe Kirana di Desa Lebak. Tintamas: Jurnal Pengabdian Indonesia Emas, 1(3), 211–220. https://doi.org/10.53088/tintamas.v1i3.1042