Optimalisasi produk UMKM melalui pelatihan desain logo dan kemasan di Desa Kalijambe Kecamatan Bringin Kabupaten Semarang
DOI:
https://doi.org/10.53088/tintamas.v1i1.1027Keywords:
Training, Design, Logo, Packaging, MSMEsAbstract
In the business world in Indonesia, many problems are currently being faced, one of which is intense product competition in the marketing realm with large companies whose products meet quality standards. The need for more expertise of MSMEs (micro, small, and medium enterprises) in improving product quality is the cause of this problem. This study aims to provide training on optimizing MSME products through logo design and product packaging. The method used is PAR (Participatory Action Research), which involves planning, action, observation, and reflection stages. The number of subjects was 24 MSME actors in Kalijambe Village. KKN students took the initiative to hold logo and packaging design training by inviting entrepreneurship experts and academics from UIN Salatiga, and the result was that MSMEs in Kalijambe Village, whose product packaging was initially less attractive, became more attractive.
References
Arifudin, D., Heryanti, L., & Pramesti, D. (2021). Pelatihan Desain Mockup Dan Logo Sebagai Branding Produk Untuk Meningkatkan Nilai Jual Bagi UMKM. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2640–2651.
Arismaya, A. D. (2023). Econometric: Factors Affecting Unemployment in Sumatera Province. Among Makarti, 16(2), 136–146. https://doi.org/10.52353/ama.v16i2.498
Bashith, A., Nashith, A., & Amin, S. (2021). Tembang Macapat: Penggerak Kelurahan Tunggulwulung Menuju Kampung Wisata Budaya Kota Malang. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(4), 484–501.
Destiarini, D., Rahman, A., Azwar, A., Lucyana, L., & Mewinda, E. R. (2023). Penerapan Teknologi Informasi Desain Kemasan Produk Kripik dan Donat Desa Gedung Pekoun Kecamatan Lengkiti Kabupaten OKU. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, 2(2), 225–230.
Dewi, N. K. T., Mandira, I. M. C., Kusuma, P. S. A. J., & Wijaya, G. C. (2023). Pembuatan Design Logo Dalam Penunjangan UMKM “Entil” Makanan Khas Desa Penatahan. Abdimas Galuh, 5(1), 617–624.
Gonibala, N., Masinambow, V. A. J., & Maramis, M. T. B. (2019). Analisis Pengaruh Modal Dan Biaya Produksi Terhadap Pendapatan UMKM di Kota Kotamobagu. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 19(01), 56–67.
Hastari, S., Subagio, D. P. W., & Pudyaningsih, A. R. (2021). Peningkatan Nilai Produk Melalui Pendampingan Packaging dan Pemasaran Yang Menarik Pada Industri Rumahan Susu Kedelai Di Desa Sekarputih Kabupaten Pasuruan. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 5(1), 160–167.
Hayat, S., Sugianto, S., & Bunyamin, S. (2021). Pemberdayaan Masyarakat dengan Menerapkan Metode PRA (Participatory Rural Appraisal) Melalui Aspek Teknologi, Sosial dan Keagamaan. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(67), 165–182.
Mas’ udah, K. W., Wuryandari, Y., Nathania, Y., Andriani, N., Zhalsabilla, R. Y., Pratama, E. P., & Zakqy, N. (2022). Pendampingan UMKM dalam Meningkatkan Branding dan Legalitas di Desa Pulosari. Karya Unggul-Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 185–197.
Mashita, J., & Anggresta, V. (2022). Dampak Inflasi, IHK, IPM, Nilai Produksi, Tenaga Kerja Terhadap Produk Domestik Regional Bruto UMKM di Kota Semarang. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(3), 933–942. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v2i3.4030
Maimunah, Rahmayanti, D., & Kurniawan, H. (2024). Analys of Economic Growth on Java Island. Human Falah: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 11(1), 61-73).
Mulyansyah, G. T., & Sulistyowati, R. (2021). Pengaruh Digital Marketing Berbasis Sosial Media Terhadap Keputusan Pembelian Kuliner di Kawasan G-Walk Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1097–1103.
Sagita, L., & Sari, M. W. (2019). Pelatihan Pembuatan Desain dan Label Produk Lurik-Kulit di Panggungharjo Bantul. Abdimas Dewantara, 2(2), 115–119. https://doi.org/10.30738/ad.v2i2.2762
Siburian, R. M., Sipayung, L., Hutabarat, M., & Chandra, A. (2022). Kemasan dan Desain Label Produk Bagi UMKM di Kecamatan Medan Kota. Publikasi Kegiatan Pengabdian Masyarakat Widya (PUNDIMASWID), 1(1), 32–40. https://doi.org/10.54593/pundimaswid.v1i1.110
Sobar, A., Permadi, I., Alhidayatullah, A., & Fathussyaadah, E. (2023). Peningkatan Kualitas Produk dan Layanan UMKM Untuk Meningkatkan Daya Saing. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(4), 3782–3793.
Wahmuda, F., & Hidayat, M. J. (2020). Redesain Logo Dan Media Promosi Sebagai Citra Produk Makanan Ringan Ukm Benok. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 6(02), 147–159.
Zaelani, I. R. (2019). Peningkatan Daya Saing UMKM Indonesia: Tantangan Dan Peluang Pengembangan Iptek. TransBorders: International Relations Journal, 3(1), 15–34. https://doi.org/10.23969/transborders.v3i1.1746
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zahrotul Muafidah, Taufiqur Rohman, Erika Afifatul Arofah, Abi Fa’izzarahman Prabawa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.