Workshop pembuatan media pembelajaran Lumio dan Wordwall bagi Guru SDN 03 Makamhaji, Sukoharjo

Authors

  • Honest Ummi Kaltsum Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Alfiah Sri Murni Wulandari Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Retno Fadillah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Ibrahim Fauzy Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Nur Ahlul Khotimah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Dinda Puspita Ayu Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Yogi Muthohir Zuhad Mahya Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Farra Risti Qonita Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.53088/tintamas.v1i1.1000

Keywords:

Digital learning, Learning Media, lumio, Wordwall

Abstract

This service aims to improve the understanding and skills of State Elementary School (SDN) 03 Makamhaji teachers in utilizing artificial intelligence (AI) and augmented reality (AR) technology in the learning process. The program presented is implemented through education, training and workshops on using Lumio and Wordwall learning media. The approach covers various activities, including coordination, implementation of activities, data collection, reporting, monitoring and return visits. The methods used include lectures, tutorials, simulations, and question-and-answer sessions to ensure maximum effectiveness and interaction from participants. The evaluation shows that SDN 03 Makamhaji teachers are starting to use the Lumio and Wordwall applications, even though there are still technical obstacles and students' readiness to face digital learning. The use of these applications is not yet fully integrated into the learning process but provides variety and increases student involvement.

References

Amril, A., Darniyanti, Y., & Sapitri, D. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Wordwall Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 9593–9607. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.2927

Anggrainy, S. (2024). Penggunaan Media Wordwall Dalam Pembelajaran Interaktif Pada Mahasiswa UIN Raden Intan Lampung. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian Dan Pendidikan Agama Islam, 1(2), 105–109. https://journal.staittd.ac.id/index.php/at/article/view/72

Gantari, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Game Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education and Culture (JEaC), 5(1), 84–102.

Herta, N., Nupus, B. C., Sanggarwati, R., & Setiawan, T. Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Paedagoria.

Mayasari, M. (2023). Analisis Penerapan Teknologi dalam Pendidikan dan Dampaknya terhadap Kesehatan di Lingkungan Sekolah. Journal on Education, 6(1), 93–100. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2916

Noviadhi, I. Y., Denyana, N. T., Romadhoni, A. S., Hidayat, M. D., Ihsan, M. K., Mardlotillah, Z., & Pandhowo, D. (2024). Penerapan Teknologi Artificial Intelligence ChatBots dalam Proses Belajar Mengajar untuk Mata Kuliah Sistem Operasi pada Program Studi Teknik Informatika Universitas Negeri Semarang di Era Industri 4.0 dan Society 5.0. Jurnal Mediasi, 3(1), 93–105.

Purnama, P., Muharani, I., & Patras, Y. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Buatan di Sekolah Dasar. E-Jurnal of Elementary School Learning Innovation (e-JIPSD), 12(1), 25–40. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v12i1

Puspitasari, L., Pradana, P. H., & Hasanah, H. (2024). Penerapan Media Augmented Reality untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Kumara Cendekia, 12(2), 115–126. https://doi.org/10.20961/kc.v12i2.86044

Ramadhan, A. R. (2023). Strategi Penggunaan Chatbot Artificial Intelligence dalam Pembelajaran Bahasa Arab Pada Perguruan Tinggi di Indonesia. Jurnal Oase Nusantara, 2(2), 77–86.

Sugiarso, B. A., Narasiang, B. S., Pranajaya, S. A., Gunawan, T., Fayola, A. D., Marzuki, M., & Arifianto, T. (2024). Penerapan Teknologi Augmented Reality dalam Menyajikan Materi Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4999–5004. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i2.27550

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(5), 25–35.

Wirda, A., Dhoni, A. R., Setianingsih, E. R., & Destrinelli, D. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik melalui Multimedia Interaktif Berbasis Lumio By Smart. Journal on Teacher Education, 5(2), 380–386. https://doi.org/10.31004/jote.v5i2.22845

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Kaltsum, H. U., Wulandari, A. S. M., Fadillah, R., Fauzy, I., Khotimah, N. A., Ayu, D. P., Mahya, Y. M. Z., & Qonita, F. R. (2024). Workshop pembuatan media pembelajaran Lumio dan Wordwall bagi Guru SDN 03 Makamhaji, Sukoharjo. Tintamas: Jurnal Pengabdian Indonesia Emas, 1(1), 38–48. https://doi.org/10.53088/tintamas.v1i1.1000