Optimalisasi pembelajaran salat dan peningkatan kemandirian pada Siswa Tunagrahita Tingkat SMP di SLB Negeri Salatiga
DOI:
https://doi.org/10.53088/jsel.v1i2.649Keywords:
Ability to pray, Independence, Mentally retarded studentsAbstract
This study aims to describe the development of prayer skills and independence of mentally retarded students at the junior high school level at SLB Negeri Salatiga in the 2023/2024 academic year, as well as the supporting and inhibiting factors. This study uses a descriptive qualitative method with data obtained through interviews, observations, and documentation. The study's results indicate that prayer skills are developed through teaching content, practical exercises, congregational prayers, murojaah, kultum (religious lecture)), and dhikr. Indicators of success include student attendance at the prayer room, the ability to perform and sequence prayer movements correctly, and aligning readings and movements. Independence is developed through the Good Practice and Positive Culture program, vocational learning, and self-development. Indicators of student independence include physical and social abilities and independent initiatives. Supporting factors for prayer development include support from Islamic Religious Education teachers, involvement of friends and parents, and complete facilities, while obstacles include limited students and time. Supporting factors for developing independence include support from teachers and facilities, while obstacles are the varying levels of student intelligence.
References
Asngadi, A. (2021). Penerapan Strategi Modelling The Way Untuk Meningkatkan Kemampuan Shalat Wajib Siswa. Educator: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 1(2), 124–132.
Chamidi, A. S., & Utami, A. (2020). Manajemen Life Skill untuk Membentuk Kemandirian pada Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Negeri Tamanwinangun Kebumen. An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 7(1), 34–44.
Hadiawati, L. (2017). Pembinaan Keagamaan Sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Siswa Melaksanakan Ibadah Shalat (Penelitian Di kelas X dan XI SMK Plus QurrotaAyun Kecamatan Samarang Kabupaten Garut. " Jurnal Pendidikan UNIGA, 18-25.
Hakim, A. R. (2018). Mendorong Perkembangan Kognitif Anak Tunagrahita Melalui Permainan Edukatif. JURNAL ILMIAH PENJAS (Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran), 4(3), 11–20.
Harapit, S. (2018). Peranan Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 912–917.
Hidayatullah, M. (2022). Pengaruh Animasi Dalam Kemampuan Shalat Pada Murid Tunagrahita Sedang Kelas IX SMPLB dI SLB C YPPLB Makassar.
Idris, A. (2016). Pembinaan Cabang Olahraga Atletik PPLPD Kabupaten Nganjuk. Jurnal Kesehatan Olahraga, 4(4), 1–9.
Jamilah, S. (2021). Kemampuan Mempraktikkan Sholat Berjamaah Siswa dengan Metode Demonstrasi. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Pedidikan Agama Islam, 1(1), 2294–2302.
Kartikasari, N. (2019). Metode Pendidikan Kemandirian di sekolah Alam Banyu Belik. Jurnal Tawadhu. Vol. 3 No.1, 53(9), 1689–1699.
Khairiyah, K. Y. (2019). Strategi Media Pembelajaran Ritatoon Untuk Meningkatkan Daya Ingat Gerakan Sholat Siswa Tunagrahita Ringan. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 4(1), 29–39. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v4i1.302
Khotimah, K., & Zulkarnaen, Z. (2023). Peran Orang Tua dalam Membentuk Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 587–599. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3832
Maulidiyah, F. N. (2020). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan, 29(2), 93–100. https://doi.org/10.32585/jp.v29i2.647
Moure, A. (2022). Pendampingan Orang Tua Terhadap Anak Yang Berkebutuhan Khusus (Abk). OSF Preprints, 5.
Mujiburrahman. (2016). Pola Pembinaan Keterampilan Shalat Anak Dalam Islam. Jurnal Mudarrisuna, 6(2), 185–204.
Pujiastuti, T. (2021). Perkembangan Keagamaan Anak Tunagrahita Studi Kasus di Sekolah Luar Biasa Negeri Kota Bengkulu. Aswaja Pressindo.
Putri, U. K., & Ardisal. (2019). Pola Asuh Orang Tua Penyandang Tunagrahita Dalam Kemandirian Anak Tunagrahita di Bungo Pasang Painan. Ranah Research : Journal Of Multidisciplinary Research and Development, 96–104.
Rahmatunnisa, T., Mulia, D., & Asmiati, N. (2022). Pola asuh orang tua terhadap kemandirian anak tunagrahita. Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa, 7(2), 52–60.
Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453
Sari, L. M. (2017). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Ibadah Shalat Peserta Didik Tuna Grahita di SDLB Insan Prima Bestari (IPB) Sukarame Kota Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Setiawan, Y. Y., Bastomi, M. M. I., & Fajriyah, N. L. (2020). Metode Maternal Reflektif Dan Media Visual Sebagai Alternatif Pembelajaran Salat Pada Siswa Tuna Rungu. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5(2), 5–24.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan RnD) (p. 451).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif Untuk penelitian yang bersifat: eksploratif, enterpretif, interaktif dan konstruktif. Alfabeta.
Sukamdi, & Kurniawati, E. (2015). Pendidikan agama dalam meningkatkan kemandirian shalat pada anak tuna grahita (Studi Deskriptif Kualitatif di Barehsos Disgranda “RAHARJO” Sragen). Jurnal Studi Islam Dan Muamalah, 5, No 1, 1–40.
Susanti, R. (2019). Penguatan Model Pembinaan Keagamaan Islam Bagi Narapidana Dan Tahanan Di Rumah Tahanan Negara (Rutan) Banyumas. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Widiyaningsih. (2014). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Keterampilan Ibadah Shalat Bagi Peserta Didik Kelompok B RA Muslimat NU Gulon 1 Salam Magelang Tahun Pelajaran 2013/2014. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Yuliyanti, M., Agustin, A., Utami, S. D., Purnomo, S., & Wijaya, S. (2024). Faktor Penghambat Kemampuan menghafal Bacaan Shalat. 6(1), 634–649.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yesi Ika Sundari, Barid Syamsiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.