Peningkatan pemahaman materi rangkaian listrik Untuk Mahasiswa PGSD UMS melalui Media Elektroconnect
DOI:
https://doi.org/10.53088/jsel.v1i1.644Keywords:
Elektroconnect Media, Electric Circuits, Student UnderstandingAbstract
Electrical circuit material is often considered complex and requires in-depth understanding. This study aims to evaluate the effectiveness of Elektroconnect media in improving UMS PGSD students' understanding of the material. This study uses a classroom action research approach with four main stages, namely planning, action, observation, and reflection. The methods used include quantitative and qualitative approaches, with instruments in the form of pre-test and post-test questions. The results of the study showed an increase in student understanding after using Elektroconnect media, as indicated by a comparison of the pre-test and post-test results. These findings indicate that Elektroconnect media is effective in supporting the learning of electrical circuit material among UMS PGSD students.
References
Apriana, R. (2020). Faktor-Faktor yang Berpengaruh Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Kedokteran. Jurnal Medika Hutama, 2(1), 382–389.
Arima, F. (2019). Peningkatan Kompetensi Memahami Rangkaian Listrik Sederhana Melalui Model Project Based Learning Dengan Membuat Media Seri Paralel. Journal of Vocational Education and Automotive Technology PENDAHULUAN, 1(2), 33–40.
Ariska, M. (2015). Studi Pemahaman Konsep Siswa Pada Sub Konsep Rangkaian Listrik Arus Searah Di Kelas Xi Sma Negeri 1 Palembang. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 147–154.
Dalam, W. W. W., & Sinarti, S. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Pemahaman Mahasiswa pada Mata Kuliah Auditing di Politeknik Negeri Batam. Journal of Applied Accounting and Taxation, 4(1), 100–106. https://doi.org/10.30871/jaat.v4i1.1110
Donuata, P. B. (2019). Efektivitas Pemberian Pre Test dan Post Test Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Siswa. Chemur, 2(1).
Hidayah, N. N., & Sopyan, A. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Deduksi Hipotesis Terhadap Pemahaman Konsep Rangkaian Resistor Pada Listrik Arus Searah. Physics Communication, 1(1), 34–42.
Imro, H., Plosokerep, S. D. N., Blitar, K., & Email, C. (2022). Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Rangkaian Listrik Sederhana Dengan Model Pembelajaran Experiential Learning di Kelas Vi SDN Plosokerep 2. 3(02), 191–204.
Mulyani. (2015). Penggunaan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar tentang Rangkaian Listrik Seri dan Pararel Pelajaran IPA Kelas IV SD Negeri 3 Karanggandu Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(3), 45–54.
Muthia Putri, S., Azmi, F., & Khairina, N. (2022). Peningkatan Pemahaman Dan Pengetahuan Siswa Melalui Praktikum Hukum Kirchoff Di Madrasah Tsanawiyah. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(2), 843–849. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm
Prastyo, D., Anturi, A., & Fanny, A. M. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Mahasiswa PGSD UNIPA Surabaya dengan Model Mnemonik pada Materi Peta, Atlas dan Globe Ditinjau dari Gaya Belajar Audio, Visual dan Kinestetik. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan …, 4(1), 199–207.
Rifa’i, M. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Media Labolatorium Virtual Materi Rangkaian Listrik Sederhana Kelas Vi Mi Nurul Hidayah. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 1316–1325.
Rochmawati, & Evy, N. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Logis Matematis terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa dengan Minat Belajar sebagai Variabel Intervening. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1612–1622.
Santoso, D., & Rochayati, U. (2015). Meningkatkan Proses Dan Hasil Belajar Rangkaian Listrik Melalui Pembelajaran Kooperatif Model Stad. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(1), 26–36. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i1.10876
Sari, M. D. A. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Rangkaian Listrik Melalui Penerapan Metode Eksperimen di Kelas VI Sekolah Dasar Negeri Pakualam 01 Tahun Pelajaran 2019/2020. Educatif Journal of Education Research, 3(1), 188–193. https://doi.org/10.36654/educatif.v3i1.167
Sulastri, N. M. (2021). Jurnal Transformasi Volume 7 Nomor 1 Edisi Maret 2021 PLS FIPP UNDIKMA. Jurnal Transformasi, 8(September), 75–80.
Tarmizi, T., Halim, A., & Khaldun, I. (2017). Miskonsepsi Dan Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Rangkaian Listrik Di Sma Negeri 1 Jaya. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 5–11.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Yunita, Y., Halim, A., & Safitri, R. (2020). Meningkatkan Penguasaan Konsep Mahasiswa Dengan Simulasi Physics Eduaction and Technology (PhET). Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 16–22. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13492
Yusal, Y. (2022). Penerapan Ragam Media Visual Untuk Meningkatkan Level Pemahaman Konsep Daya Listrik Mahasiswa Calon Guru Fisika Tahun Akademik 2020/2021. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 8(1), 115. https://doi.org/10.31764/orbita.v8i1.8557
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Salsabila Fajarwati, Marwa Faridatul Afifah, Khoirun Nisa, Siti Rini Gusmiarni, Hanifatun Khoiriyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The author(s) retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-SA 4.0 license that allows others to remix, adapt, and build upon the work even for commercial purposes, as long as they credit the author(s) and license their new creations under the identical terms.
License details: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/