Evaluasi pendidikan karakter disiplin siswa di SD Negeri 2 Gonilan

Authors

  • Arifah Yuni Cahyaningtyas Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Erna Dwi Fatmasari Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Iut Diyah Annisa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Aisha Irta Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Asri Ainur Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.53088/jsel.v1i1.638

Keywords:

Character education, Student discipline, Disciplined character

Abstract

The instillation of character education in schools, especially the character value of discipline, is carried out through daily activities in the school environment. This study aims to evaluate the achievement of the character education program at the elementary school level in Sukoharjo Regency and to provide input and suggestions to teachers and schools for improving the character program. This study is a program evaluation with a quantitative approach. The subjects of the study included fifth-grade students, homeroom teachers, teachers, security guards, and other parties directly involved with students in implementing activities related to character education. The data collection techniques used were interviews, questionnaires, and observations. The results of the study showed that the character education program of discipline at SD Negeri 2 Gonilan was running well and successfully. It is recommended that schools provide socialization to the community about the importance of character education of discipline and how to implement it at home so that students can implement the character of discipline not only at school but also at home in daily activities.

References

Alfansyur, A., Hawi, A., Annur, S., Afgani, W., & Maryamah, M. (2021). Peran Budaya Sekolah Dalam Pembentukan Sikap Disiplin Siswa Kelas X MAN 3 Kota Palembang. Jurnal Dieksis ID, 1(1), 1-6.

Angga, A., Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan pendidikan karakter dengan model pembelajaran berbasis keterampilan abad 21. Jurnal Basicedu, 6(1), 1046-1054.

Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Baginda, M. (2018). Nilai-nilai pendidikan berbasis karakter pada pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Ilmiah Iqra', 10(2).

Dalyono, B., & Lestariningsih, E. D. (2017). Implementasi penguatan pendidikan karakter di sekolah. Bangun rekaprima, 3(2), 33-42.

Hartati, W. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin di SD Negeri 7 Tanjung Raja. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 216-228.

Kusrahmadi, S. D. (2007). Pentingnya pendidikan moral bagi anak sekolah dasar. Dinamika Pendidikan, 14(1), 118-130.

Manasikana, A., & Anggraeni, C. W. (2018). Pendidikan karakter dan mutu pendidikan indonesia. Seminar Nasional Pendidikan 2018.

Moleong, L. J. (2007). Metode penelitian kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Putra, A. W., Suyahman, S., & Sutrisno, T. (2019). Peranan Tata Tertib Sekolah Dalam Membentuk Perilaku Kedisiplinan Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 2 Sendangsari Kecamatan Batuwarno Kabupaten Wonogiri Tahun Pelajaran 2019/2020. Civics Education and Social Science Journal (Cessj), 1(1).

Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan pendidikan karakter bagi siswa sekolah dasar melalui kearifan lokal. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 201-214.

Samani, M., & Hariyanto, M. S. (2011). Konsep dan model pendidikan karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Samani, M., & Hariyanto, M. S. (2011). Konsep dan model pendidikan karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya

Semiawan, C. R. (2009). Kreativitas keberbakatan: mengapa, apa, dan bagaimana. Jakarta: Indeks.

Shochib, M. (2000). Pola Asuh Orang Tua dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: Rineka Cipta

Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan islam sebagai fondasi pendidikan karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), 49-58.

Sugiyono. 2017, Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. bandung: Alfabeta. Procrastination And Task Avoidance: Theory, Research and Treatment. New York: Plenum Press, Yudistira P, Chandra, Diktat Ku.

Suradi, S. (2017). Pembentukan karakter siswa melalui penerapan disiplin tata tertib sekolah. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 2(4), 522-533.

Suwartini, S. (2017). Pendidikan karakter dan pembangunan sumber daya manusia keberlanjutan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1).

Suyanto, (2010) Urgensi Pendidikan Karakter . http://www.mandikdasmen.depdiknas.go.id/web/pages/urgensi.

Tridhonanto, Al. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis, Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter konsepsi dalam lembaga pendidikan Edisi Revisi. Jakarta: Kencana Pranada Group.

Zuriani, Y. (2016). Pelaksanaan Evaluasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Iqro’ IPUH. An-Nizom, I(3), 307–317. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/annizom/article/view/1784

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Cahyaningtyas, A. Y., Fatmasari, E. D., Annisa, I. D., Irta, A., & Ainur, A. (2024). Evaluasi pendidikan karakter disiplin siswa di SD Negeri 2 Gonilan. Journal of Smart Education and Learning, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.53088/jsel.v1i1.638