Systematic literatur review: Eksplorasi etnomatematika pada rumah adat

Authors

  • Viola Amanda Putri Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Insitut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci
  • Ria Deswita Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Insitut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci
  • Reri Seprina Anggraini Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Insitut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci

DOI:

https://doi.org/10.53088/jsel.v1i3.1298

Keywords:

Ethnomathematics, Mathematics, Culture, Traditional Houses

Abstract

Ethnomathematics, which examines the relationship between mathematics and culture, has become a focus of study in recent years, including in the context of traditional house architecture. This article explores the mathematical concepts in designing and constructing traditional houses through a systematic literature review approach. Various studies show that mathematical elements, such as geometry, symmetry and proportionality, are present in the structure and ornamentation of traditional houses. For example, the Minangkabau traditional house (Rumah Gadang) applies the triangle principle to the roof for stability, while the Toraja traditional house uses symmetry in the roof. This research aims to identify mathematical concepts used by local communities in designing traditional houses and their potential application in mathematics learning. Through this exploration, it is hoped that this article can provide new insights into integrating mathematical knowledge into the daily lives of traditional communities and encourage the development of more culturally relevant educational curricula. Thus, this research contributes to preserving cultural heritage and enriching locally based mathematics education.

References

Ana, S. (2024). Eksplorasi Konsep Geometri pada Rumah Adat Bugis Saoraja di Kabupaten Pinrang. JMLIPARE, 101-119.

Assidiqi, H., & Atiah, A. (2024). Etnomatematika Rumah Adat Betang Suku Dayak Kalimantan Tengah. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 12(2), 321-335.

Dafrina, A., Fidyati, F., Abadi, F., & Lisa, N. P. (2022). Kajian Makna Ornamen dan Makna Warna Ornamen Umah Pitu Ruang (Studi Kasus Umah Pitu Ruang di Desa Kemili, Aceh Tengah). Arsitekno, 9(1), 1-13.

Faisal, M. (2024). Kajian Estetika Bentuk Rumah Adat Malige Kota Bau-Bau, Buton Sulawesi Tenggara dengan Menggunakan Teori AAM Djelantik. Macaro, 1(1), 47-60.

Fitriyah, A. T., & Syafi’i, M. (2022). Etnomatematika pada bale lumbung sasak. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1-12.

Imswatama, A., & Zultiar, I. (2019). Etnomatematika: Arsitektur Rumah Adat di Sukabumi sebagai Bahan Pembelajaran Matematika di Pendidikan Dasar. ARITHMETIC: Academic Journal of Math, 1(2), 119-130.

Iraratu, M. K., Urath, S., Srue, O., & Nifanngelyau, J. (2021). Kajian Etnomatematika pada Rumah Adat Desa Lorulun Kecamatan Wertamrian Kabupaten Kepulauan Tanimbar Sebagai Sumber Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(12), 2119-2133.

Irianti, F. (2022, February). Kajian Etnomatematika Rumah Adat Gadang Suku Minangkabau. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 5, pp. 222-226).

Kurino, Y. D., & Rahman, R. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Adat Panjalin pada Materi Konsep Dasar Geometri di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 268-275.

Karnelia, T. (2022). Estetika Bentuk Arsitektural Rumah Adat Saoraja Langkanae di Palopo= Aesthetics of The Architectural Form of The Traditional House (Saoraja) Langkanae in Palopo (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).

Maharani, A., & Maulidia, S. (2018). Etnomatematika dalam rumah adat panjalin. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 2(2), 224-235.

Novalena, K., & Listiani, M. (2022, February). Kajian Etnomatematika pada Rumah Adat Betang Ensaid Panjang Kalimantan Barat. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 5, pp. 244-253).

Rahmawati, Y., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi etnomatematika rumah gadang minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 123-136.

Rosita, S. M. (2019). Etnomatematika Pada Rumah Adat Osing Banyuwangi Sebagai Bahan Pembelajaran Matematika (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan).

Sari, R. M. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Rumah Adat Bengkulu untuk Memahami Konsep Bangun Ruang (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).

Selpiana, S. (2024). Eksplorasi Konsep Geometri pada Rumah Adat Bugis Saoraja di Kabupaten Pinrang (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Sulistyani, A. P., Windasari, V., Rodiyah, I. W., & Muliawati, N. E. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Adat Joglo Tulungagung. Media Pendidikan Matematika, 7(1), 22-28.

Susanto, F. P. K., Heryanto, D. R., & Rautac, D. A. U. (2022, February). Eksplorasi Etnomatematika Pada Rumah Adat Joglo Sinom Limas. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 5, pp. 483-491).

Wahyuni, N. R. S., Purwanto, A. R., & Minarti, S. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Rumah Adat Tongkonan Tana Toraja. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 306-315.

Yustinaningrum, B. (2024). Systematic Literature Review: Ekplorasi Etnomatematika Pada Rumah Adat di Indonesia. JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 3(1), 35-48.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Putri, V. A., Deswita, R., & Anggraini, R. S. (2024). Systematic literatur review: Eksplorasi etnomatematika pada rumah adat. Journal of Smart Education and Learning, 1(3), 131–139. https://doi.org/10.53088/jsel.v1i3.1298