Optimalisasi peran guru madrasah terhadap penggunaan Bahasa Indonesia dalam pembelajaran

Studi pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Qomariah Klego

Authors

  • Marwanto Marwanto Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, UIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/jsel.v1i2.1234

Keywords:

Learning, Optimization, Role of teachers

Abstract

This study uses a qualitative descriptive approach. Qualitative because it must conduct interviews and collect documents, after which it is described. The aim is to determine the optimization of the role of madrasah teachers in using Indonesian in learning for students of Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Qomariah Klego. The research took place at MI Muhammadiyah Qomariyah Klego. There are 17 teachers and 301 students. This study's primary data source was interviews covering the principal, vice principal for curriculum, religious teachers, assistant teachers, teachers, students, and parents. Data collection techniques used observation, documentation, and interviews covering the principal (one person), vice principal for curriculum (one person), religious teachers (two people), language teachers (four people), students (6 children), and parents (two people). The study results showed that the teachers gradually began to use Indonesian but still interspersed it with mixed or regional languages. They patiently taught and guided students until they could communicate well in Indonesian. The MI Muhammadiyah Qomariyah Klego teachers have carried out their learning tasks optimally.

References

Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah di Indonesia: Islamic School Education in Indonesia. Jurnal Aspirasi, 5(1), 51–58.

Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika Jurnal Pendidikan, 12(2), 117–134.

Finoza, L. (2005). Komposisi Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa Nonjurusan Bahasa (Pertama). Jakarta: Diksi Insan Mulia.

Hajeni, H., Marhani, M., & Febrianti, L. (2022). Optimalisasi Peran Guru dan Orang Tua dalam Pembelajaran Online pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3242–3252. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2327

Idzhar, A. (2016). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Office, 2(2).

Keraf, G. (1993). Komposisi (Sebuah Pengantar Kemahiran Berbahasa) (9th ed.). Jakarta: Ikrar Mandiri Abadi.

Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra ( BASASTRA ) di SD dan MI. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1).

Kusmiarti, R., & Hamzah, S. (2019). Literasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Industri 4.0. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 211–222. Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba

Maimunah. (2018). Peran Guru Madrasah dalam Pendidikan Islam. Al-Afkar, VI(2), 1–31.

Martiningsih, S. (2019). Penggunaan Media dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP. Edu-Kata, 5(2), 169–176. https://doi.org/10.52166/kata.v4i2.1019

Maryana, A. D. (2020). Analisis Sistem Antrian Dan Optimalisasi Pelayanan Teller Pada Pt . Bank Dki Cabang Tanjung Priok Menggunakan Model Antrian Multi Channel-Single Phase. Jurnal STEI Ekonomi, 05(01), 1–15.

Nurdiyanti, E., & Suryanto, E. (2010). Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Paedagogia, 13(2), 115–128.

Nurhidaya, N., Lundeto, A., & Luma, M. (2021). Peran Guru Kelas dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas III di Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Elementary Educational Research, 1(2), 56–67. https://doi.org/10.30984/jeer.v1i2.68

Nurjannah. (2020). Peran Guru dalam Membina Karakter Siswa di Madrasah Aliyah Swasta Perkumpulan Amal Bakti 2 Helvetia. Jurnal Pendidikan Antropologi, 2(2), 113–121.

Nurrohman, B. (2017). Optimalisasi Pelayanan E-KTP Guna Meningkatkan Validitas Data Kependudukan di Kecamatan Majasari Kabupaten Pandeglang. Jurnal Kajian Administrasi Dan Pemerintahan Daerah, 10(6), 98–107.

Patiung, D. (2017). Peran Guru dan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Pendekatan Komunikatif Di SMA Negeri 1 Sesean Kabupaten Toraja Utara. Inspiratif Pendidikan, 6(1), 110. https://doi.org/10.24252/ip.v6i1.4921

Poerwadarminta, W. J. S. (1997). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Puspita, D., & Mahmud, S. (2018). Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Target bagi Penutur Bahasa Korea di Universitas Syiah Kuala. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(1), 62–71. Retrieved from http://jurnal.unsyiah.ac.id/JLB/article/view/12177

Retnosari, D. H. H., & Fithriyah, M. (2020). Efektivitas Metode Gallery Walk dalam Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih Kelas V SD/MI. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 119. https://doi.org/10.30736/atl.v4i2.283

Rohmah, N. (2017). Guru Madrasah Ideal di Era Kontemporer. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 2, 111. Retrieved from http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3283

Roysa, M. (2014). Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013 sebagai Penghela Peradaban Bangsa. Semarang: Duta Publishing Indonesia.

Rufaidah Salam. (2021). Pendidikan di Pesantren dan Madrasah. IQRA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol.1(01), h.1–9. https://doi.org/10.26618/iqra

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., & Sulistiana, D. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.

Supaat, S. (2013). Transformasi Madrasah Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 15(1), 155–186. https://doi.org/10.21831/pep.v15i1.1092

Walid, M. (2018). Nilai dan Keyakinan, Kreatifitas, dan Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengelola Madrasah Ibtidaiyah Negeri Malang 1 Kota Malang. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1), 107. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v5i1.2729

Downloads

Published

2024-08-31

How to Cite

Marwanto, M. (2024). Optimalisasi peran guru madrasah terhadap penggunaan Bahasa Indonesia dalam pembelajaran: Studi pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Qomariah Klego. Journal of Smart Education and Learning, 1(2), 60–74. https://doi.org/10.53088/jsel.v1i2.1234