Strategi keuangan di masa pandemi: Analisis Faktor-faktor yang mempengaruhi minat menabung di Bank Syariah di Kabupaten Tegal
DOI:
https://doi.org/10.53088/jhis.v2i2.765Keywords:
Knowledge, Promotion, Trust, Religiosity, Revenue, Brand Awareness, Intention saveAbstract
This study analyzes factors influencing people's interest in saving in Islamic banks, especially in the Tegal Regency area, with knowledge, promotion, trust, religiosity, income, and brand awareness being the moderating variables. This study uses a quantitative approach with primary data collected through a questionnaire with a random sampling technique. The number of samples used was as many as 100 respondents, who are the people of the Tegal Regency. The analysis used moderated regression analysis. The results showed that knowledge, promotion, and income positively and significantly affected interest in saving. Trust has a negative and insignificant effect on interest in saving. Religiosity has a negative and significant effect on interest in saving. Brand awareness has a positive and significant effect on interest in saving. Meanwhile, brand awareness can only moderate the influence of religiosity and income on interest in saving. Islamic banks must continue to improve the determinants of public interest to increase the existence of Islamic banks.
References
Adji, J. (2014). Pengaruh Satisfaction dan Trust terhadap Minat Beli Konsumen (Purchase Intention) Di Starbucks The Square Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1).
Arifianto, M. (2020). Pengaruh Promosi dan Persepsi Nilai terhadap Minat Menabung di Bank Syariah dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Bank BRI Syariah KCP Magelang).
Bukhari, E., Narpati, B., & Fikri, A. W. N. (2021). Pengaruh tingkat pendidikan dan pendapatan terhadap minat menabung. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Manajemen, 17(1), 1–6.
Fadhilah, D. (2020). Pengaruh Pengetahuan Terhadap Minat Menabung Masyarakat Pesantren Di Bank Syariah. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 1(2), 31–37.
Gitosudarmo, I. (2000). Manajemen Pemasaran. BPFE.
Habibi, M., & Zaki, A. (2014). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi penggunaan, persepsi Kemudahan, dan Persepsi kemanyamanan terhadap minat penggunaan Mobile banking Syariah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 3(1).
Irmawanti, A., & Puspita, R. E. (2021). Customer’s Decisions To Save In Sharia Banking Among Jakarta Millennial. Al-Amwal : Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 13(1), 64. https://doi.org/10.24235/amwal.v13i1.8239
Kasiram, M. (2008). Metodologi Penelitian. UIN-Malang Pers.
Kasmir. (2012). Studi Kelayakan Bisnis. Kencana.
Khotimah, N. (2018). Engaruh Religiusitas, Kepercayaan, Citra Perusahaan, Dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung Dan Loyalitas Di Bank Syariah Mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik. JMM17: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Manajemen, 5(01).
Magfiroh, S. (2018). Pengaruh religiusitas, pendapatan, dan lingkungan sosial terhadap minat menabung di bank syariah pada santri pesantren mahasiswi Darush Shalihat. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7(3), 213–222.
Maghfiroh, S. (2018). Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, dan Lingkungan Sosial terhadap Minat Menabung di Bank Syariah Pada Santri Pesantren Mahasiswi Darush Shalihat. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 7(3).
Mahyarni. (2013). Theory Of Reasoned Action Dan Theory Of Planned Behavior (Sebuah Kajian Historis tentang Perilaku). Jurnal ElRiyasah, 4(1), 13–23.
Margono. (2004). Metodologi penelitian Pendidikan. Rineka Cipta.
Martani, D. (2016). Akuntansi Keuangan Menengah Berbasis PSAK (2nd ed.). Salemba Empat.
Maulida, I. (2018). Analisis pengaruh promosi dan pelayanan terhadap minat nasabah menabung pada BMT Taruna sejahtera cabang tuntang. IAIN SALATIGA.
Maulidi, R. (2018). Pengaruh pengetahuan, Religiusitas, dan Lingkugan Sosial terhadap Minat Menabung Menggunakan Bank Syariah (Studi Kasus Siswa SMA Negeri 1 Ambarawa). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam.
Maulidi, R. (2019). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Menggunakan Bank Syariah (Studi Kasus Siswa Sma Negeri 1 Ambarawa). IAIN Salatiga.
Mullins Jhon w, c. Orville, J.-C. L. dan happer W. W. B. (2005). Manajemen Pemasaran. Erlangga.
Nashori, F., Mucharam, R. D., Ru’iya, S., & others. (2002). Mengembangkan kreativitas dalam perspektif psikilogi Islami.
Nasution, S. N., & Susianto, S. (2020). Pengaruh pengetahuan masyarakat terhadap minat menjadi nasabah Bank Syariah Mandiri KCPSy Belawan (Studi Kasus Masyarakat Kelurahan Belawan II). Jurnal Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 1(1), 579–590.
Nurul‘aini, L. W. (2019). Pengaruh kualitas produk dan promosi terhadap minat nasabah menabung pada produk tabungan pendidikan di BPRS Bina Finansia Semarang. PhD Thesis, UIN Walisongo.
Rohmatun, K. I., & Dewi, C. K. (2017). Pengaruh Pengetahuan Dan Religiusitas Terhadap Niat Beli Pada Kosmetik Halal Melalui Sikap. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 27–35.
Saifudin. (2019). Pengaruh Iklan Islami Terhadap Minat Beli Calon Konsumen Matahari Dept. Store di Jawa Tengah. BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 7(2), 143–160.
Setyawan, Y. N., & Japarianto, E. (2014). Analisa Pengaruh Kepercayaan , Jaminan Rasa Aman , dan Aksesbilitas terhadap Minat Menabung Nasabah Bank Danamon di Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1–8.
Sugiono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualititatif dan R&D. Alfabeta.
Sumarwan, U. (2017). Perilaku Konsumen teori dan penerapannya dalam konsumen. Ghalia Indonesia.
Sunarto. (2003). Perilaku Organisasi. AMUS Yogyakarta.
Swastawan, K. D., & Dewi, N. W. Y. (2021). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Suku Bunga, Religiusitas, dan Financial Attitude terhadap Minat Menabung untuk Beryadnya pada Masyarakat Desa Tajun. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 11(2), 206–215.
Uniyanti. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung di Bank Syariah. Universitas Islam Negeri Alauddin Makasar.
Zuhirsyan, M., & Nurlinda, N. (2018). Pengaruh Religiusitas dan Persepsi Nasabah terhadap Keputusan Memilih Bank Syariah. Al-Amwal: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 10(1), 48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maya Fauziah Velayati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright @2021. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License ( https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Journal of Halal Industry Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.