Analisa pengaruh Go-Food terhadap penjualan UMKM di Universitas Muhammadiyah Surakarta

Authors

  • Agung Slamet Sukardi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Kudus
  • Ira Ayuk Rahmawati Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Kudus

DOI:

https://doi.org/10.53088/jerps.v2i3.268

Keywords:

Go-Food, Sales, MSMEs

Abstract

This study aims to determine how much influence Go-Food has on MSME sales at UMS. This analysis uses the independent variable, namely Go-Food and the dependent variable, namely MSME sales. The sample of this research is SMEs that have been registered with Go-Food, SMEs that have made buying and selling transactions on the Gojek application. And the SMEs studied around UMS were 18 MSME units. The four MSME categories are in the food and beverage sector which consists of chicken, martabak, thai tea and coffee. Data collection was carried out by collecting primary data with observation techniques, documentation, questionnaires, interviews and literature studies. The statistical method uses the Average Test of Two Populations that are Dependent, namely to test the average difference between two groups of data that are dependent or interrelated. The results of this study indicate that the Go-Food variable has a significant effect on the MSME sales variable at UMS.

Author Biographies

Agung Slamet Sukardi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Kudus

 

 

Ira Ayuk Rahmawati, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Kudus

 

 

References

Bambang, R. (2001). Dasar-dasar pembelanjaan perusahaan. Edisi Keempat, Cetakan Ketujuh, BPFE Yogyakarta, Yogyakarta, 59.

Gonibala, N., Masinambow, V. A. J., & Maramis, M. T. B. (2019). Analisis pengaruh modal dan biaya produksi terhadap pendapatan UMKM di Kota Kotamobagu. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 19(01).

Halim, A. (2020). Pengaruh pertumbuhan usaha mikro, kecil dan menengah terhadap pertumbuhan ekonomi kabupaten mamuju. GROWTH Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2), 157–172.

Helmalia, H., & Afrinawati, A. (2018). Pengaruh e-commerce terhadap peningkatan pendapatan usaha mikro kecil dan menengah di Kota Padang. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 3(2), 237–246.

Hidayatullah, S., Yeremia, P., Adrian, T., Sarwinda, N., Lestari, F. W., Eka, A. A. G., & others. (2018). Eksistensi Transportasi Online (Go Food) Terhadap Omzet Bisnis Kuliner Di Kota Malang.

Indraswari, A., & Kusuma, H. (2018). Analisa Pemanfaatan Aplikasi Go-Food Bagi Pendapatan Pemilik Usaha Rumah Makan Di Kelurahan Sawojajar Kota Malang. Jurnal Ilmu Ekonomi, 2(1), 63–73.

Kusniadji, S. (2017). Kontribusi Penggunaan Personal Selling Dalam Kegiatan Komunikasi Pemasaran Pada Era Pemasaran Masa Kini. Jurnal Komunikasi, 9(2), 176–183.

Nachrowi, D. N., & Usman, H. (2008). Penggunaan Teknik Ekonometri, Edisi revisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

NSS, R. L. P., & Rahoyo, R. (2019). Dampak Bisnis Kuliner Melalui Go Food Bagi Pertumbuhan Ekonomi Di Kota Semarang. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 20(2), 120–133.

Salmina, M., & Adyansyah, F. (2017). Analisis kualitas soal ujian matematika semester genap kelas XI SMA Inshafuddin Kota Banda Aceh. Numeracy, 4(1), 37–47.

Saputra, M. I. T., Suharyono, S., & Hidayat, K. (2016). Pengaruh Biaya Bauran Promosi Terhadap Omzet Penjualan (Studi Kasus Pada PT Hero Sakti Motor Gemilang Pusat Malang). Brawijaya University.

Sofyan, S. (2017). Peran UMKM (usaha mikro, kecil, dan menengah) dalam Perekonomian Indonesia. Bilancia: Jurnal Studi Ilmu Syariah Dan Hukum, 11(1), 33–64.

Swastha, B., & Irawan, F. (1990). Manajemen Pemasaran Jasa. Andi Offset, Yogyakarta.

Williem, J., Hendarti, Y., & Prasetyaningrum, N. E. (2022). Pengaruh Modal Kerja, Omzet Penjualan Dan Jam Kerja Operasional Terhadap Laba (Studi Kasus Pada UMKM Usaha Rumah Makan Mitra GoFood Di Kabupaten Sukoharjo). SMOOTING, 20(1), 38–46.

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Quanta, 2(2), 83–91.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Sukardi, A. S., & Rahmawati, I. A. (2022). Analisa pengaruh Go-Food terhadap penjualan UMKM di Universitas Muhammadiyah Surakarta. Journal of Economics Research and Policy Studies, 2(3), 171–182. https://doi.org/10.53088/jerps.v2i3.268