Overview Faktor Penentu Nilai Perusahaan

Authors

  • Isni Agustin Institut Agama Islam Negeri Salatiga
  • Arna Asna Annisa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/jadfi.v1i2.81

Keywords:

Debt to equity ratio, Return on assets, Current ratio, Islamic social reporting, Economic value added

Abstract

This research aims to analyze the effect of debt-to-equity ratio, return on asset, and current ratio on firm value as measured by economic value added. This research is quantitative research with use regression analysis. This research used secondary data sourced from the annual report of Islamic commercial banks for 2015–2020. The population in this research was 14 Islamic commercial banks in Indonesia for 2015-2020. The sample selection in this study uses purposive sampling to ensure 11 Islamic commercial banks. The results found that the debt-to-equity ratio has a negative and insignificant effect on firm value, return on assets has a positive and significant effect on firm value. The current ratio has a positive and significant effect on firm value. Meanwhile, Islamic social reporting can moderate the relationship between debt-to-equity ratio and return on assets to firm value but cannot moderate the current ratio and firm value.

References

Agustina, L. A. A. (2014). Pengaruh CAR, NPL, NIM, LDR, Dan BOPO Terhadap Nilai Perusahaan Dengan ROA Sebagai Variabel Intervening Pada Bank-Bank Umum Go Public Di Indonesia Periode 2008-2012. Universitas Diponegoro Semarang.

Brigham, E. F., & Houston, J. F. (2014). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan (Edisi 11). Jakarta: Salemba Empat.

Darussalam, W. A., & Herawaty, V. (2019). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi, 1(1), 313–324.

Djakfar, M. (2007). Etika Bisnis dalam Perspektif Islam. Malang: UIN-Malang Press.

Ferina, I. S., Tjandrakirana, R., & Ismail, I. (2015). Pengaruh Kebijakan Dividen, Kebijakan Hutang, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Pertambangan Yang Terdaftar Di Bei Periode 2009-2013). Jurnal Akuntanika, 2(1), 52–66.

Freeman, R. E., & Vea, J. M. (2001). A Stakeholder Approach to Strategic Management. SSRN Electronic Journal, (March 2018). https://doi.org/10.2139/ssrn.263511

Global Islamic Finance. (2020). Islamic Finance Country Index - IFCI 2020.

Halimah, S. N., & Komariah, E. (2017). Pengaruh ROA, CAR, NPL, LDR, BOPO Terhadap Nilai Perusahaan Bank Umum. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 5(1), 14–25.

Hamidy, R. R., Wiksuana, I. G. B., Gede, L., & Artini, S. (2015). Pengaruh Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening Pada Perusahaan Properti Dan Real Estate Di Bursa Efek Indonesia. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 10, 665–682.

Harahap, S. S. (2015). Analisis Kritis Atas Laporan Keuangan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Jaros, J., & Bartosova, V. (2015). To the capital structure choice : Miller and Modigliani model. Procedia Economics and Finance, 26(15), 351–358. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00864-3

Kuncoro, R. G., & Anwar, S. (2021). Mampukah Non Performing Financing Memoderasi CAR, PSR, ZPR Terhadap Profitability Bank Umum Syariah? Jurnal Revenue: Jurnal Ilmiah Ilmu Akuntansi, 2(1), 107–115.

Likha, M., & Fitria, A. (2019). Pengaruh Pertumbuhan Laba, Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dimoderasi Corporate Social Responsibility. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 8(5), 1–19.

Lorenza, lora, & Anwar, S. (2021). Pengaruh Fdr, Der, Dan Current Ratio Terhadap Profitability Dengan Npf Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(2), 459–471. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(2).6853

Martono, & Harjito, D. A. (2005). Manajemen Keuangan (pertama). Yogyakarta: Ekonisia.

Mudjijah, S., Khalid, Z., & Astuti, D. A. S. (2019). Pengaruh Kinerja Keuangan Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Yang Dimoderasi Variabel Ukuran Perusahaan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 41–56.

Mufidah, N. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility dan Good Corporate Governance Sebagai VAriabel Moderating. Jurnal Keuangan Dan Perbankan Syariah, 6(1), 64–82.

Otoritas Jasa Keuangan. (2020). Statistik Perbankan Syariah. Jakarta.

Prasetia, T. E., Tommy, P., & Saerang, I. S. (2014). Struktur Modal, Ukuran Perusahaan Dan Risiko Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Otomotif Yang Terdaftar Di BEI. Jurnal EMBA, 2(2), 879–889.

Qurrotulaini, N., & Anwar, S. (2021). Pengaruh Intellectual Capital , Tax Avoidance dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(5), 866–887.

Ramadani, K. (2019). Pengaruh Likuiditas terhadap Nilai Perusahaan dengan Corporate Social Responsibility (CSR) sebagai Variabel Moderasi. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Riyanto, B. (2001). Dasar-Dasar Pembelajaran Perusahaan. Yogyakarta: BPFE.

Rofiah, I. (2020). Peran Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) Dalam Memoderasi Hubungan antara Profitabilititas, Likuiditas, Leverage terhadap Nilai Perusahaan Pada PErusahaan BUMN Tahun 2016-2018. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Savitri, D. A. M. (2017). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaandengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi Terapan (JIMAT), 8(1), 29–45.

Spence, M. (1972). Job market signaling, 355–374.

Sujoko, U., & Soebiantoro. (2007). Pengaruh Struktur Kepemilikan Saham , Leverage , Faktor Intern Dan Faktor Ekstern Terhadap Nilai Perusahaan ( Studi empirik pada perusahaan manufaktur dan non manufaktur di Bursa Efek Jakarta ). Jurnal Ekonomi Manajemen, 9, 41–48.

Sulistiyo, F., & Yuliana, I. (2019). Pengaruh Profitabilitas dan Kecukupan Modal terhadap Nilai Perusahaan dengan Islamic Social Report ( ISR ) sebagai Variabel Moderasi ( Studi pada Bank Umum Syariah Indonesia Tahun 2014-2018 ). Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 8(2), 238–255.

Sutrisno, W. A., & Yulianeu. (2015). Pengaruh Cr, Der Dan Tato Terhadap Pbv Dengan Roa Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Perusahaan Property & Real Estate Yang Terdaftar Pada Bei Tahun 2010-2014), (Kasmir).

Wulandari, N. M. I., & Wiksuana, I. G. B. (2017). Peranan Corporate Social Responsibility Dalam Memoderasi Pengaruh Profitabilitas, Leverage Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(3), 1278–1311.

Downloads

Published

2021-08-30

How to Cite

Agustin, I., & Annisa, A. A. (2021). Overview Faktor Penentu Nilai Perusahaan. Journal of Accounting and Digital Finance, 1(2), 85–95. https://doi.org/10.53088/jadfi.v1i2.81