Pengaruh pola asuh orang tua terhadap prestasi belajar siswa sma di kedamean
DOI:
https://doi.org/10.53088/fukuri.v1i1.1538Keywords:
pola asuh, prestasi belajar, siswaAbstract
Abstract
Learning achievement is the perfection achieved by someone through their actions, feelings, and thoughts. Learning achievement is considered perfect if it meets three aspects, namely cognitive, affective, and psychomotor. The purpose of this study was to determine the influence of parenting patterns on student learning achievement at SMAN 1 Kedamean. This type of research is quantitative with a survey method. Participants in this study were 177 students of SMA 1 Kedamean. Sampling in the study used a purposive sampling technique. Data collection was carried out using Google Form for the parenting scale while learning achievement with report card grades. The data analysis technique used in this study was simple regression. The results showed that there was an influence between parenting patterns and student learning achievement. The percentage of the influence of learning achievement variables that influenced parenting variables was 19.3%. While the remaining 80.7% was influenced by variables other than the independent variables studied, it could be influenced by other factors, such as environmental factors, learning motivation, and emotional intelligence.
Abstrak
Prestasi belajar adalah kesempurnaan yang dicapai oleh seseorang melalui tindakan, perasaan, dan pemikiran mereka. Prestasi belajar dianggap sempurna jika memenuhi tiga aspek, yaitu kognitif, affektif, dan psikomotor. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui adanya pengaruh pola asuh orang tua pada prestasi belajar siswa di SMAN 1 Kedamean. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dengan metode survei. Partisipan dalam penelitian ini adalah 177 siswa SMA 1 Kedamean. Pengambilan sampel dalam penelitian menggunakan teknik purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan menggunakan Google Form untuk skala pola asuh sedangkan prestasi belajar dengan nilai rapor. Teknik analis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah regresi sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara pola asuh orang dan prestasi belajar siswa. Prosentase pengaruh variabel prestasi belajar yang mempengaruhi variabel pola asuh sebesar 19,3%. Sedangkan sisanya 80,7% dipengaruhi oleh variabel lain selain variabel independen yang diteliti, bisa dipengaruhi oleh faktor lain, seperti faktor lingkungan, motivasi belajar, dan kecerdasan emosional.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Afif Nur Hakim, Ima Fitri Sholichah, Noer Suci Endah Puspitaningrum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.