Daya tarik pembelian produk kosmetik di Shopee: Peran ulasan, label halal, harga, dan kualitas pelayanan dengan kategori produk sebagai pemoderator

Authors

  • Hilda Safitri Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, UIN Salatiga
  • Abdul Aziz Pratama Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, UIN Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.53088/jhis.v3i1.759

Keywords:

Product Review Word, Halal Label, Price, Service Quality, Purchase Decision

Abstract

This study aims to analyze the influence of product reviews, halal labels, prices, and service quality with product categories as moderating variables on purchasing decisions for cosmetic products on Shopee. The objectives of this study are product reviews, halal labels, prices, service quality, product categories, and Purchasing Decisions. The research was conducted in a quantitative descriptive study using data collection techniques through the distribution of questionnaires or surveys using Google Forms—distributed questionnaires to users of online shopping services, namely Shopee. The type of sample uses non-probability sampling. The data type used is primary data obtained directly from the studied object. The data analysis technique uses Moderated Regression Analysis (MRA). The study results show that the variables of product reviews, prices, and service quality have a positive and significant effect on purchasing decisions, and the presence of product categories as moderators strengthens this influence. While the halal label variable does not have a positive and significant impact on buying decisions, moderating variables further weaken the influence of the halal label.

References

Al Umar, A. U. A., Mustofa, M. T. L., Fitria, D., Jannah, A. M., & Arinta, Y. N. (2021). Pengaruh Label Halal dan Tanggal Kadaluarsa Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sidomuncul. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 4(1), 641-647.

Alim, S. A., Mawardi, M. K., & Bafadhal, A. S. (2018). Keputusan Pembelian Produk Fesyen Muslim (Survei pada Pelanggan Produk Zoya Muslim di Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 62(1), 127–134.

Alimansyah, N., Krisnawati, D., & Utomo, F. C. (2022). Pengaruh harga, promosi dan kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian pelanggan burger king jatiasih. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 10(1).

Bulan, T. P. L., Fazrin, K., & Rizal, M. (2018). Pengaruh Label Halal dan Bonus dalam Kemasan terhadap Keputusan Pembelian pada Produk Kinder Joy pada Masyarakat Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(2), 729–739. https://doi.org/10.33059/jmk.v6i2.679

Daulay, N. (2017). Pengaruh Kualitas Pelyanan Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian(Studi Kasus Pada Ayam Penyet Surabaya Jl. Dr. Mansyur Medan). Jurnal Riset Mahasiswa Ekonomi (RITMIK), 2, 89–110.

Dinawan, M. R. (2010). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian (Studi kasus pada konsumen Yamaha Mio PT Harpindo Jaya Semarang). Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, IX(3), 335–369. http://eprints.undip.ac.id/23755/

Falaah, A. (2020). Pengaruh Promosi Kualitas Produk Label Halal dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Wardah Exclusive Matte Lip Cream (Studi Kasus pada Konsumen Toko Agung Supplier Purwokerto). Institut Agama Islam Negeri Purwakerto.

Febriyani, A., Pratama, A. A. N., & Ratno, F. A. (2021). Pengaruh Variabel Makroekonomi terhadap Tingkat Pertumbuhan Reksadana Syariah Periode 2015 – 2019. EKLEKTIK: Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 4(1), 47–60.

Haryanto, B., Purwanto, D., Dewi, A. S., & Cahyono, E. (2019). How does the type of product moderate consumers’ buying intentions towards traditional foods?(Study of consumer behavior in Indonesia). Journal of Asia Business Studies, 13(4), 525-542.

Khafidatul, I., & Indra, K. (2020). Pengaruh Ulasan Produk, Kemudahan, Kepercayaan, dan Harga Terhadap Marketplace Shopee di Mojekerto. Jurnal Manajemen, 6(1), 31–42.

Kiswardhana, A., & Triputranto, B. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Proses Keputusan Pembelian (Studi Pada Customer Service Stasiun Kereta Api Bandung Daerah Operasi II). Jurnal Manajemen Bisnis, 1(1), 1–9.

Korfiatis, N., García-Bariocanal, E., & Sánchez-Alonso, S. (2012). Evaluating content quality and helpfulness of online product reviews: The interplay of review helpfulness vs. review content. Electronic Commerce Research and Applications, 11(3), 205-217.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran, Jilid 1. Erlangga, Jakarta .

Lubis, D. I. D., & Hidayat, R. (2017). Pengaruh citra merek dan harga terhadap keputusan pembelian pada Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma Medan. Jurnal Ilman: Jurnal Ilmu Manajemen, 5(1), 15-24.

Mulyana, S. (2021). Pengaruh harga dan ulasan produk terhadap keputusan pembelian produk fashion secara online pada shopee di Pekanbaru. Jurnal Daya Saing, 7(2), 185-195.

Nugraha, R., Mawardi, M. K., & Bafadhal, A. S. (2017). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Minat Beli Konsumen (Survei Pada Mahasiswa Muslim Konsumen Mie Samyang Berlogo Halal Korean Muslim Federation Di Kota Malang) (Doctoral dissertation, Brawijaya University).

Parasuraman, B. (1998). A., VA, Zeithml dan LL,“SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Meansuring Consumer Perseption of Service Quality,”. J. Retail., hal, 64.

Patmala, H. S., & Fatihah, D. C. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Di Ukmmart Kartikawidya Utama. JIMEA | Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 5(3), 1154–1170.

Pramono, A. (2021). the Influence of Product Review on Purchase Decision Product Fashion Customer in E-Commerce Shopee. Agustus, 8(4), 3282.

Pramono, A., Eldine, A., & Muniroh, L. (2020). Pengaruh harga, ulasan, dan tampilan produk terhadap keputusan pembelian secara online. Manager: Jurnal Ilmu Manajemen, 3(3), 421-432.

Ramadayanti, F. (2019). Peran brand awereness terhadap keputusan pembelian produk. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 111-116.

Aristo, S. F. (2016). Pengaruh produk, harga, dan promosi terhadap keputusan pembelian konsumen woles chips. Jurnal Performa: Jurnal Manajemen dan Start-up Bisnis, 1(4), 441-447.

Sari, F. P., & Kurniawan, R. (2022). Pengaruh Promosi, Harga dan Ulasan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Marketplace Shopee. Simposium Nasional Manajemen Dan Bisnis (Simanis) Dan Call for Paper, 1, 464-474.

Singh, S., & Srivastava, S. (2018). Moderating effect of product type on online shopping behaviour and purchase intention: An Indian perspective. Cogent Arts & Humanities, 5(1), 1495043.

Sutanto, M. A., & Aprianingsih, A. (2016, September). The effect of online consumer review toward purchase intention: A study in premium cosmetic in Indonesia. In International Conference on Ethics of Business, Economics, and Social Science, 53(2), 1689-1699.

Tjiptono, F. (2001). Strategi Pemasaran. Edisi Pertama. Yogyakarta: Andi Ofset.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Safitri, H., & Pratama, A. A. (2024). Daya tarik pembelian produk kosmetik di Shopee: Peran ulasan, label halal, harga, dan kualitas pelayanan dengan kategori produk sebagai pemoderator. Journal of Halal Industry Studies, 3(1), 31–43. https://doi.org/10.53088/jhis.v3i1.759